برگه‌ها

آوریل 2024
ش ی د س چ پ ج
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
 
No Image
خوش آمديد!
گزارش مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه شعر نیما(مهر ماه ۱۳۹۱) پيوند ثابت

مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه شعر نیما با حضور جمعی از اهالی ادبیات روز پنج شنبه ۲۰ مهر ماه در تهران برگزار شد . در ابتدای این برنامه رضا حیرانی، بخش هایی از نامه های نیما را در خصوص خصلت های شاعر و نویسنده را خواند، سپس اردشیر هنری، طرّاح تندیس جایزه شعر نیما ، بخش هایی از شعر های بیاتی ترک و بخش هایی از شعر های غلام رضا بروسان، برگزیده دومین دوره شعر نیما ، را قرائت کرد،

پس از ایشان خانم سیمین بهبهانی شعری در خصوص محمّد مختاری و محمّد جعفر پوینده را برای حاضران خواندند و در مورد ایشان و اوضاع امروز جامعه فرهنگی ایران صحبت هایی کردند. پس از ایشان آقای هوشنگ چالنگی شعر هایی را قرائت کرده و در خصوص مسائل امروز شعر ایران مواردی را مطرح کرده و از بانو بهبهانی تقدیر نمودند. پس از ایشان حافظ موسوی به عنوان نماینده برگزیدگان مرحله نخست جایزه نیما شعری را در خصوص محمد مختاری و محمد جعفر پوینده خواندند، پس از ایشان رؤیا تفتی نیز به عنوان نماینده دیگری از برگزیدگان مرحله نخست شعری را قرائت کرد.

در ادامه با قرائت بخشی از شعر اسماعیل رضا براهنی ، توسط مجری برنامه از علیشاه مولوی به عنوان نماینده صداهای غایب دهه هشتاد که تمایلی به اخذ مجوّز از اداره ارشاد نداشته، دعوت به عمل آمد تا شعری بخوانند. مولوی شعری در مورد محمّد مختاری و شعری برای سیمین بهبهانی را قرائت کردند. در ادامه با قرائت بخشی از متن بیانیه از خانم فرخنده حاجی زاده و هوشنگ چالنگی دعوت شد تا هدایای سیمین بهبهانی را به عنوان شاعر تقدیر شده دوره سوم جایزه نیما که شعر و حضورش نماد شرافت و شاعرانگی است؛ اعطا نمایند.

سپس داریوش معمار، دبیر جایزه شعر نیما ، با تشکر از همه حاضران و اعضای هیأت اجرایی جایزه نیما متشکل از: رضا حیرانی، حسین فاضلی، مازیار نیستانی و ثریا کهریزی متن بیانیه جایزه شعر نیما را که به صورت کتابچه ای را با عنوان” آفتاب کبود ،پاسداشت شرافت و شعر محمد مختاری “، به انضمام گزیده از اشعار وی آماده شده بود ،قرائت کرد. در این بیانیه ضمن اشاره به اوضاع بغرنج سانسور در ایران و شرایط سخت شاعران و نویسندگان مشستقل و تاثیر مهاجرت ها و حذف فیزیکی بعضی نویسندگان در دهه های اخیر به موضوع اهمیت درک شرایط فعلی و تن ندادن به میان مایگی و سفارشی نویسی همچنین ادبیات جشنواره ای فرمایشی اشاره شد و همه شاعران مستقل ایرانی که در این شایط طی دهه گذشته تن به چنین وضعی نداده‌اند، برگزیده جایزه شعر نیما هستند، اما محمد مختاری به عنوان نماینده نویسندگان و شاعران شریف و آگاهی دهنده دهه گذشته که فقدانشان احساس شده و تن به هیچ تذبیر حقارت آمیزی نداده اند و همواره شرافت نویسندگی و کلمه را بر زرق و برق ها ترجیح داده اند؛ تا آنجا که این تصور رفته که حذف فیزیکی ایشان می تواند از دامنه تاثیرشان کم کند، برگزیده شده است.

در پایان نیز بانو سیمین بهبهانی هدایای محمد مختاری ، برگزیده دوره سوم جایزه شعر نیما ،که تعلق به شعر دهه هشتاد داشت را به همسر ایشان تقدیم کرد، و همسر مختاری نیز با خواندن سوگواره ای در خصوص محمد مختاری در این جلسه در خصوص شرافت و شعور وی صحبت کرد و نگاه مختاری به آینده ای که در آن ارزش آگاهی دهنده کسانی مانند او برای نسل جوان روشن خواهد شد.

در انتها با خواندن غزلی از حافظ که در مناسبت با روز حافظ زمان برگزاری مراسم اختتامیه این جایزه قرار داشت جلسه به پایان رسید.

شایان ذکر است این دوره ، دوره سوم جایزه شعر نیما و جایزه  آن، تنها جایزه شعر خصوصی شاعران ایرانی، پس از جایزه شعر کارنامه است.


دسته: خبر | نويسنده: admin



ارسال نظر غير فعال است.

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

انتشارات شهنا

انتشارات شهنا
1
No Image No Image