برگه‌ها

اکتبر 2011
ش ی د س چ پ ج
« سپتامبر   نوامبر »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
 
No Image
خوش آمديد!
شعری از جمال ذوالفقاری پيوند ثابت


من به تعداد زيادي خميازه در باور سيگار
بلند نمي شوم از درد
و تو در خواب مي ماني
طلوع اولين ديدارم را !
بلند شوم ، كهنه تر شوم
بروم لب بام هوس
سُر بخورم از لب رفتار خودم .
كسي چه مي داند نخستين برگ افتاده از درخت ام
به صورت كدام خيابان بود و
بعد ها كود كدام گياه و
اهل كدام گور ؟

نظرات[4] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
رؤیای آشنای من / دکتر محمّدعلی اسلامی ندوشن پيوند ثابت

این قطعه را سال ها پیش ترجمه کردم و در میان کاغذهایم مانده بود . ورلن ، شاعر بسیارلطیف و خوش آهنگی است که در ترجمه چیز چندانی از او باقی نمی ماند.

__________________________

گاه و بی گاه رؤیایی عجیب و دلشکاف بر من عارض می شود

از زنی ناشناس که او را دوست می دارم ومرا دوست می دارد ،

ونه هر دفعه درست همان است ، ونه هر دفعه درست دیگری است

ومرا دوست می دارد و از دل من با خبر است

وچون از دل من باخبراست ، قلب شفّاف من، افسوس !

تنها در برابراوازمعمّا بودن باز می ایستد ،تنها دربرابراو!

نظرات[0] | دسته: ترجمه | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
سه شعر از فرشید حاجی زاده پيوند ثابت


سروده هاي بومي در جاي هاي گوناگون اين مرز و بوم فراگير است و مردم بومي فرهنگ يا خرده فرهنگ هاي خود را بدين شيوه نگاه داري مي كنند. بسامد و فراواني واژه هاي بومي ،گاه چونان سخت مي نمايد كه خواننده نابومي از خواندن و فهم سروده باز مي ماند. در اين سه كاري كه فرا روي شماست، تلاش كرده ام كه گونه ي نويي از بومي سرايي را در پيكربندي هاي نو به نمايش بگذارم كه براي خواننده ي نابومي دلپذير باشد و او را با فضاها و حس هاي بومي تا جاي ممكن آشنا و نزديك كند؛ تا چه قبول افتد و كه در نظر آيد.


___________________________________________


كاكا بلاك


مانند هفته هاي آخر خميردنداني
هر چه تو را مي چلانند
باز چيزي براي قي كردن داري.

نظرات[1] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
رکوئیم ( آمرزشخوانی ) آنا آخماتوا / شاپور احمدی پيوند ثابت
 

ترجمه ی ارزشمند " شاپور احمدی " : ركوئيم (آمرزشخواني) آنا آخماتوا
 
ـ براي آنا آخماتوا / مارينا تسوه‌تايوا
ـ آشنايي 
ـ آمرزشخواني
ـ كالبد پيشكشي  شاعر. شاپور احمدي 
ـ متن روسي شعر 

دانلود :


Requiem-Akhmatova


نظرات[0] | دسته: ترجمه | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
بوای بچه ها / حمید رضا اکبری شروه پيوند ثابت


به کوه زده بود ، دشت لیراو را طی کرد تا خودش را  به گردنه لیراو کوه برساند بلکه یکی از آ نها را ببیند و سراغی از گمشده اش بگیر د . می گفتند طی این چند سالی که در خانه زایر دیده بودندش هیچ وقت پا هایش را از جوراب مشکی کلفت نخیدرنیاورده ، حتی وقتی گوسفندان را کنار مصب رودخانه با دریا ، برای نوشیدن آب می برده زیر سایه در خت های کًنار پا ها یش را با جوراب به خنکای شط می سپرده است .

روز ها یکی در میان ، به کوه می زد تا نزدیکی های غار که می رسید صدای ساز و دهلی را که درون غار  به پابود را می شنید .

نظرات[0] | دسته: داستان | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
سه شعر از آيلا گورِل (شاعر معاصر تركيه )/عليرضا ذيحق پيوند ثابت



1 ـ


هيچ راه همواري نبود

ونيز، راهي بلند و طولاني

در اين راهي كه من آمدم .

به هرجايي پا نهادم

انگشتانم خون شدند .

تقديرمن گردنش كج بود

و ناهمواري ام ازاين رو،

همه را حق سخن بود

جزمن كه لب گشودنم گناه !

نظرات[0] | دسته: ترجمه | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
نگاهی به مجموعه داستان کلاغ / مریم اسحاقی پيوند ثابت


مجموعه داستان : کلاغ

فرشته نوبخت

نشر چشمه


_________________________________


بشر به مرحله ای رسیده که زبان برای دروغ گفتن و نفهمیدن یکدیگر است. مینیمالیست ها می گویند: با سکوت و گفت و گوهای بی ربط بیان کنیم. مجموعه داستان کلاغ،دومین مجموعه داستان فرشته نوبخت است.پیش از این، مجموعه‌داستان مرغ عشق‌های همسایه‌‌ی  روبه‌رویی‌،شامل شانزده داستان کوتاه، درسال 1388 توسط نشرافراز از او منتشرشده است. کلاغ، حکایتی از انزوای انسان هاست. کلاغ حکایت آدم هایی است که در کنار هم هستند و با هم نیستند. حکایت دغدغه های درون آدم هاست. حکایت غارغار کردن و صدای هم را نشنیدن است.

عنوان کتاب( کلاغ)، عنوان هیچ یک از داستان ها نیست و شاید به نوعی از روابط سیاه و خاکستری آدم ها در زندگی امروز حکایت دارد.

نظرات[4] | دسته: نقد و نظر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
آخرِ پاییز /  مانا آقایی پيوند ثابت

این روزها به هرچه از آسمان می‌آید

شک دارم

نکند آن گنجشک‌های پرچانه

که روی شاخه‌ها صف کشیده‌اند

و مثل اعضای هیأت ژوری کوچکی

در گوشِ هم پچ‌پچ می‌کنند

دارند درباره‌ی من حرف می‌زنند؟

 

شاید آن کلاغ سیاه که لب دیوار نشسته                                

و با قار‌قارش خانه را روی سر گذاشته

قاضی بداخلاقی‌ست                                                     

که شروع جلسه‌ی مهمی را اعلام می‌کند

و این درختان که برگ‌هایشان را

یکی پس از دیگری پیش پایم می‌ریزند

شاکیانی هستند

که علیه‌ام شهادت می‌دهند

 

از کار پاییز سردرنمی‌آورم    

هر بار از راه می‌رسد

حیاط را به دادگاهی شلوغ بدل می‌کند

و تا چشم بر هم می‌زنم

محکومیّتم را زمستانی دیگر               

روی زمین تمدید کرده است.

 

 

نظرات[3] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
دو غزل پست مدرن / سردار شمس آوری پيوند ثابت

1 ـ

نامه ای منتشر نشده از لیلا … به نیما

و به نیما و اگر خواست لیلا هم ….

صبحت بخیر کلمه ی شرقی

سلام بانوی اشاره

آبی نت ها

سلام آقای همیشه چتر به دست نشسته توی پارک و

منتظر که بیاید کسی

که با اسم شما نوشتنی اش را شروع کرد

” بسم نگاه آبی ات _ این آسمان _

نظرات[1] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
پدر ما /شعری از ژاک پروور(شاعر فرانسوی ) / شادی سابجی پيوند ثابت

ای پدر ما که در آسمان‌ها هستی

آن جا بمانید

و ما هم بر روی زمین باقی خواهیم‌ماند

زمینی که گاه گاهی زیباست

با همه‌ی اسرار شهر نیویورک

و بعد با همه‌ی اسرار پاریس

که بس ارزشمند است با کلیسای ترینیته‌اش

با کانال کوچک اورک

با دیوار بزرگ چین

نظرات[1] | دسته: ترجمه | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
شعری از سیّد هوشنگ موسوی پيوند ثابت

الو فرشته ی زیبا  سلام …خوبی تو ؟

سلام ماه همیشه تمام…خوبی تو؟

برای اول این عاشقانه می گویم

خدای آینه، ختم کلام …خوبی تو؟

برای ماندن مجنون بخوان مرا تا اوج

بدون قصّه ی ابن سلام خوبی تو؟

نظرات[0] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
نگاهی به رمان “این فرمون دست کیه؟” / نسترن خسروی پيوند ثابت

رمان این فرمون دست کیه ؟

فرهاد اکبر زاده

نشرنگیما

__________________________

“این فرمون دست کیه؟” اولین رمان چاپ شده فرهاد اکبرزاده، سوالی اساسی را مطرح می کند. در تمام طول رمان روان و کوتاه او تصاویری را می بینیم که به ظاهر ربطی به هم ندارند اما همان ها هستند که زندگی منزوی و آشوب زده شخصیت اول داستان را می سازند و حالتی دَورانی به کل رمان می دهد؛گویی که در طول رمان، زمان و اتفاقات جلو نمی روند، بلکه مانند دور زدن راوی در یک میدان تکرار می شوند و در هر بار تکرار شدن لایه ی جدیدی از افکار، حوادث و احساسات را نشان می دهند. افراد تفاوت روشنی با هم ندارند. به طوری که به آسانی می توان لیلا را با همسر راوی اشتباه گرفت یا یکی دانست. تفاوت بارز این دو نفر این است که لیلا با عدد 65 نشانه دار شده که از دید راوی کیفیتی خاص به او می دهد. کیفیتی که اگر همسر راوی همان لیلا باشد، دیگر از دست داده است. به نظر می آید در دور باطلی که زندگی انسان های داستان در آن گیر کرده، می توان خود راوی را هم با دیگر شخصیت ها اشتباه گرفت. شباهت های غیر معمولی مثل علاقه مشترک راوی و پدر دوست دوران سربازی به سرپا شاشیدن، یا این حقیقت که مادر راوی هم پدرش را ترک کرده و مادربزرگ راوی با اشتباه گرفتن نوه با پسرش از او می خواهد که با همسرش آشتی کند و یا این که راوی را مثل پدربزرگش می داند. راوی را معمولا می توان در انتظار لیلا یا در پی او یافت. انگار که انتظار دارد بازگشت یا وجود لیلا چیز زیادی را در زندگی او تغییر دهد. این موضوع چیزی است که خواننده در سرتاسر رمان انتظار آن را می کشد: ایجاد تغییری در زندگی شبح وار راوی و نقش لیلا در ایجاد این تغییر؛ که در نهایت به دلایلی که بورس در آن نقش مهمی دارد، اتفاق نمی افتد.

نظرات[0] | دسته: نقد و نظر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
حافظی که رفیقم! / مهرداد فلاح پيوند ثابت

حافظی که من با او رفیقم و هر از گاه از جایی در ژرفای وجودم سر بر می آورد ، همانی ست که می گوید : “چیست این سقف ِ بلند ِ ساده ی بسیار نقش / زین معما هیچ دانا در جهان آگاه نیست “. این جاست که حافظ و خیام در ذهن من به هم می آمیزند و معجون مستی آوری برایم مهیا می کنند.

حافظی که من دوستش دارم ، حیرتش را در حجاب فرمول های ساده انگارانه ی عرفانی نمی پیچد و از سرگشتگی اش شرم زده نیست و توانایی و ناتوانی اش را یکسان برملا می کند . حافظ ِ ظلم ستیز ِ تسخر زن به قداره بندان را بسی دوست دارم.

نظرات[2] | دسته: حرفی از آن هزاران | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
درد زن بودن / عمادالدّین مشایی پيوند ثابت


تمام زندگی اش این شد درون خانه چپیدن ها

قبول قاب سیاهی که  شده پناه  ندیدن ها

ثواب خورده خیالش را که گوش کودکی اش پر شد

کنیز خانه ی خود بودن و به بهشت رسیدن ها

نظرات[2] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
دو شعر از سردارشمس آوری پيوند ثابت



پاي تيمور قدم هاي من انگار كه لنگ است

گرچه تاريخ همين خوب و بدش نيز قشنگ است

هرگز اي ماه به اين نيمه شب خفته ننازي

چشم من تيزتر از پنجه ي بيدار پلنگ است

ماهي كوچك اگر سر نكند با دل آبي م

باكي اش نيست كه درياي دلم جاي نهنگ است

لحظه اي نيز تنفس مكن اي شاخه ي سر سبز

از هوايي كه در آن پاسخ گنجشك فشنگ است

نظرات[1] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
جایگاه عناصر شعر در آثار محمود دولت آبادی / فاطمه محسن زاده پيوند ثابت


برای بهار احمدی

_____________________________

اصطلاح بیان شاعرانه در مورد شیوۀ بیان ونثر برخی از داستان نویسان به کار می رود، ربطی به شعر ندارد ومنظور از «بیان شاعرانه» بیانی است که تا حدّ ممکن لطیف ونرم باشد. داستان می تواند در لحظه هایی ، شعر را به خدمت بگیرد. در این مورد می توان از «آهوی بخت من گزل» ،اثرمحمود دولت آبادی ، نام برد.[1]

تصاویر خیال نوشته را غنی تر می کند. برای برخی از نویسندگان استفاده از استعاره وتشبیه، طبیعی است ، عدّه ای هم با تأمّل و برنامه ریزی ماهرانه از این تصاویر استفاده می کنند وبسیاری نیز ارزش تصاویر را نادیده می گیرند .

نگارش رمان از انعطاف هایی برخوردار است ؛ به عنوان مثال در رمان می توان عناصر شعر را به کار گرفت واز زبان بهرۀ کافی برد وآن را به شکلی فاخر و غنی ارائه داد. این گونه نثر فاخر ،اغلب بی آن که محتوا را از بین ببرد، به نظم وترتیب جملات کمک می کند، امّا باید از این شیوه، به گونه ای مؤٍثّر استفاده کرد ونه به طور دائم.

نظرات[6] | دسته: نقد و نظر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
گفتگویی در مورد جلال الدّین مولوی پيوند ثابت
  • پس از درج مقاله ام با عنوان ” حکایت مرگ اندیشان مجنون ( باز اندیشی پیرامون مفهوم شهید که پیشترها در روزنامه ی اعتماد ،(  http://etemaad.ir/Released/88-07-19/306.htm#161991 ) منتشر شده بود ، آقای منصور پویان ، مقاله ای را درمورد عرفان مولانا ، برایم ارسال کردند . آنچه می خوانید، گفتگویی آنلاین است در این مورد .
  • ( فاطمه محسن زاده )

******


منصور پویان ، متولّد تهران . وی مدرک کارشناسی اقتصاد را از دانشگاه تهران گرفت . سپس در دانشگاه لندن ، دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته ی جامعه شناسی را ،  در 1991 م به پایان رساند. او در سال بعد موفق به دریافت مدرک تخصّصی در امر تدریس ،از دانشگاه گرینویچ شد.

پویان به تدریس واحدهای علوم اجتماعی در کالج همرسمیت لندن اشتغال دارد. او در زمینه های مختلف تاریخی – اجتماعی و نیز در باب نقد ادبی می نویسد و با مجلات متعدّدی  همکاری داشته  است.

  • ______________________________
  • پویان :  مقاله شما با تعریف شهید و درجات معنوی اش شروع می شود. در مقدّمه می گویید:

نظرات[1] | دسته: نقد و نظر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
شعری از آیسا حکمت پيوند ثابت

انگشتم را فشار می دهم

ف

دوباره

ر

ش

ت

را لمس می کنم

نظرات[0] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
گروه موسیقی “شبدیز” درجشنواره بین المللی ” فولک” چین پيوند ثابت

گروه موسیقی « شبدیز »، در بین سی و دو گروه از بیست و هشت کشور راه یافته به جشنواره ی بین المللی ” فولک ” چین و به عنوان تنها گروه نماینده و اعزامی از ایران ، موفق به دریافت ” تندیس بهترین همسرایی ” گردید.

نظرات[0] | دسته: خبر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
دو شعر از کامران قائم مقامی پيوند ثابت


1 ـ

فرقی نمی کند
از اتوبوس پیاده شوم!
و چند ایستگاه پایین تر،  ـ
افسر کروکی یک تصادف عاشقانه!
یا
در بالن های سال دو هزار و یازده
سیگار سوپر استار سینما  ـ را دود کنم

نظرات[4] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
در بابِ “چرا رسیدن” ام به “خواندیدنی”ها / مهرداد فلّاح پيوند ثابت

1

“شعر پیشرو ” ، “شعر رادیکال” ، “شعر متفاوت ” ، “شعر دیگر” و … این نام ها که بارها در نوشته های از شعر  و درباره ی شعر این سال های ما تکرار شده ، چه می خواهد بگوید با ما ؟

آیا این میل به نام گذاری ، فقط به دوره ی ما منحصر می شود و این که شعر فارسی در یکی – دو دهه ی گذشته ، ماجراهای بسیاری را پشت سر گذاشته و درگیر مرز شکنی و نوجویی بوده ، زمینه ساز برآمدن این برچسب های متعدد بوده ؟ من می گویم آری و نه . دم و دنباله ی درازتری هم دارد این بازی .

مگر نه این که بیش از هزار سال پیش ، فرخی سیستانی چنین گفته  : سخن نو آر که نو را حلاوتی ست دگر ! و از یادمان نمی رود که شعر امروز فارسی ، فرزند خلفِ ناخلف ترین شاعر ایرانی ، نیما یوشیج است .

نظرات[1] | دسته: نقد و نظر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
حروف شكسته ي باران / منصورخورشیدی پيوند ثابت


شورش علیه بیْ بی ام بود

علی فتحی مقدم

نشر الكترونيكي هشتاد

http://www.hashtaad.com/poem/300-ali-fathi-moghaddam.html

كتاب با دو فصل :

الف : شورش علیه بیْ بی ام بود

ب : حروف شكسته ي باران

با بيست و يك شعر در پنجاه و يك صفحه به بازار كتاب عرضه شده است .

_____________________________________________

شعرهايي با بيان صريح در انتقال مفاهيم ودر ساده ترين بيان ، اما –  هر جا ضرورتي پيش آمد به زبان استعاره يا در مفهوم كنايي درون مايه ي شعر خود را متحول كرده است و در بلند ترين نقطه از شعر ايستاده است تا نظري به پايين بيندازد و خود را ببيند ؛ فتحي مقدم را به تماشا بنشيند و تجربه هاي خود را عرضه كند .

نظرات[0] | دسته: نقد و نظر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
شعری از میترا عزیزی پيوند ثابت


بازو به بازو

شهر صحنه تئاتر شده است

ما در اين نمايشنامه تكرار مي شويم

صحنه اول

كلاهش را جابجا مي كند

زيبا مي گريد

تلخ مي خندم

چارلي در انتهاي سالن نگاه مي كند

نظرات[2] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
شعری از دکتر محمّدرضا شالبافان پيوند ثابت

خواب آشفته تو را دیدم

خواب این روزهای سردرگم

روزهای پر از ملالت شرم

در نگاه درشت این مردم


پشت این کوچه های تو در تو

شانه هایم چه سرد می خندید

و خدایی که پشت این تردید

نکبت سرنوشت را می دید


نظرات[1] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
زندگی و آثار فروغ فرّخ زاد/ دکتر بیژن باران پيوند ثابت

فروغ با استعداد زبانی و هنری توانست که فکر کلامی خود را در ژانرهای ادبی شعر، ترجمه، نقد، داستان، فیلمنامه بیان کرده؛ نیز، در کارهای هنری مانند اجرای نمایش، بازیگری، فیلم، نقاشی فکر حسی خود را ابراز کند. در هر دو حیطه آثار او با عاطفه و صمیمیت ـ روح زمان یعنی جامعه گذاری خاور میانه به مدرن، را بازتاباندند. بخاطر وجدان اجتماعی، او کنشگری سختکوش بود. بجای شعار و حزب -که در استبداد وابسته دهه های 30 ـ 40 همه غیرقانونی بودند ـ او با خلاقیت و نوآوری به مصاف تحجر فرهنگی پیشامدرن یعنی زیرساخت خودکامگی شرقی رفت. فروغ فصل مرگ خود، ماهیت انقلاب 57 و برخی رویدادهای آینده را در اشعار خود پیش بینی کرد. آیا سطر فوق پیش بینی جنبش چریکی پیشاانقلاب دهه 50 بود؟

نظرات[0] | دسته: مقاله | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
خلأ شعر داریم / مسعود رفیعی طالقانی پيوند ثابت

عنوان :

گفت و گو با عبدالجبار كاكايي درباره ی دوره هاي  شعر پس از انقلاب

خلاء شعر داريم.

_______________________________________________

شعر كاركردهاي مختلفي را تا كنون تجربه كرده  ؛چه آن که ادبيات ايران در طول قرنهاي متمادي يكي از ميانجي هاي مهم تفكر بوده است . عده اي اما امروز بر اين باورند كه شعر ايران بر اساس آنچه به نشر مي رسد شعري چندان بالنده و هژمونيك در عرصه ي اجتماعي نيست و بيشتر به كار ساختارگرايي فرماليستي رو كرده است . وقتي به سراغ عبدالجبار كاكايي شاعر معاصر  رفتم كوشيدم بحثي را به ميان بكشم كه به نظر مي رسد در ميان شاعران متعهد هم روزگار ما ، خيلي جدي گرفته مي شود اما در ميان سايرين شايد حرف خنده داري هم باشد . از دست رفتن تسلط شعر !

اين بحث را تعارف نيست اگر بگوييم انديشمندان غرب به راه انداختند .

قريب صد سال پيش انديشمندان نامدار غربي درباره شعر و ادبيات بحث هاي اساسي اي را مطرح كردند زيرا شاعران برجسته اي ظهور كرده بودند كه براستي معاصر بودند . معاصر از ديدگاه كساني مثل “جورجو آگامبن ” كسي بود كه دردهاي عصرش را مي ديد و آنها را براي جامعه بازنمايي مي كرد و مي شكافت و اين مهم در بسياري اوقات از دريچه ي شعر انجام مي شد . شعر شاعراني مثل ريلكه و هولدرلين . انديشمندان ديگري نيز كوشيدند تا ادبيات و شعر را همپايه با  سياست بنگرند و از آن كاركردي رسولانه انتظار داشته باشند . شعر به مثابه حرفه و رسالت ، انچنانكه سياست به مثابه رسالت . پرسش اما اين بود كه در ايران اين رويكرد يونيورسال تا چه حد مجال بروز يافت ؟ دوره هاي شعري مختلف نشان مي دادند كه اين وضعيت به نحوي از انحا بعضا شكل گرفته است اما آنچه امروز به آن رسيده ايم شايد گواه وضعي ديگر باشد . آنچه مي خوانيد خلاصه اي از طرح اين دغدغه ها با عبدالجبار كاكايي شاعر و غزل سراي معاصر است ، گرچه از همان آغاز بحث تفاوت ديدگاه ما درباره يك دوره تاريخي نمود يافت و كاكايي آنچنانكه من درباره شعر مسلط دهه هفتاد مي پنداشتم  ،تصور نمي كرد و بيشتر قائل به اقتضائات دوره هاي مختلف و تاثيرشان بر روي شعر بود…

* آقاي كاكايي ، بگذاريد بحث را از شعر دهه هفتاد خورشيدي شروع كنيم ؛ دهه اي بحث برانگيز در عرصه شعر و جريانات شعري ايران . دهه اي كه اگر چه منتقدان جدي اي  دارد اما در گروه پرشماري از صاحب نظران هم اين اتفاق نظر هست كه دهه ي هفتاد،  حتي دوراني طلايي و هژمونيك ترين دوره ي شعر پس از انقلاب است . نظر شما در اين باره چيست ؟

من با اين كه دهه هفتاد يك دوره است موافقم ،اما با طلايي بودن اش نه ! ب

نظرات[0] | دسته: مصاحبه | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
درآمدی بر مفهوم زیباشناسی در آرای مارکس/ سهند ستّاری پيوند ثابت

عنوان مقاله : درآمدی بر مفهوم زیباشناسی در آرای مارکس

هنر و قرائتی دیگر از سلاح نبرد (*)

___________________________________


الزام حضور مولفه زیباشناسی به عنوان فاکتی ایجابی در بنیان فعلیت کار نظری مکاتب، نظریه پردازان را مجاب داشته تا با تاکید بر تاثیرات زمینه اجتماعی آثار هنری، گستره محسوسات تئوری خود را بر سخن از زیبایی شناسی و فلسفه هنر استوار کنند که با پنهان کردن دیدگاه خود در سیطره رخدادها و نه شخصیت ها، پشتوانه ای بر نگرش فلسفی از زیبایی و هنر ابراز دارند. اما محل بحث ما در نوشتار مزبور متمرکز بر اصول و حقایقی از حسیات است که درون مایه و مضمون زیباشناسی را احیا می کند و عینیتی که در بحران حضور هژمونی دورانی و ایدئولوژی طبقاتی، هنر را از جبر اجتماعی و افسون ساختارها جدا کرده و به سبب بی تعینی هنر در فعلیت تاریخی اش ، خلا نیاز به فلسفه و نظریه را بیش از پیش پر رنگ ساخته است؛ چراکه هنر تنها به لحاظ تاریخی قابلیت بازخوانی دارد اما با اینحال همچون دیگر مقولات و پدیدارهای رومتنی، از استقلال نسبی نیز برخوردار است و از نسل پدیده هایی است که با اتکا به خود حتی به حکم فقدان قدرت، برای رهایی آدمی در جامعه طبقاتی مبارزه می کند و در نهایت تصویری مسلط از متن رهایی انسان ارائه می دهد. پایان تاثیرات دوران زیباشناسی در تکامل فعلیت کار فکری و مبارزاتی طبقه عوام زمانی فرا رسید که منافع بورژوازی از منافع جامعه کاملا جدا شد. در این دوران برداشت بورژواها از هنر کاملا عمل گرا و محصور در روابط اقتصادی و سیاسی گردید

نظرات[0] | دسته: مقاله | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
شعری از مهدی موسوی پيوند ثابت

من به دنبال هوا می گردم

در پی شرشر آب

در سکوت هوس انگیز بهار

صبح هنگام طلوع

نه به دنبال شناسایی راز گل سرخ

نه در افسون گل سرخ شناور بودن

من به دنبال هوا می گردم

نظرات[1] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
سمت سرازیر پای تخت در بوتۀ نقد/سالارعبدی پيوند ثابت

سمت سرازیر  پای تخت ، عنوان مجموعۀ غزلی ست که احسان قدیمی – شاعرش – را به خوبی به من و سایر خوانندگانش شناساند. این مجموعۀ حدودا 50 صفحه ای در برگیرندۀ تعدادی از غزل های این شاعر جوان و حرف هایی برای گفتن دار است که البته سروده هایش را تا سال 1384 دربرمی گیرد و اما بعد…!

این که در مورد این مجموعه چندین نقد خوب و مبسوط توسط دیگر دوستانم نوشته شده است را به فال نیک می گیرم اگرچه بر و بوم شاعرانگی احسان قدیمی را این نقدها رفته اند و حرف چندانی هم برای من منتقد باقی نگذاشته و کار را برای من اندکی دشوار کرده اند چه ، عادت ندارم گفته ها را تکرار کنم پس مدتی تاخیر این نقد نوشته ام بابت مطالعۀ نقد دوستان عزیزی چون :رضا عابدین زاده ، محمدرضا شالبافان ، ذوالفقار شریعت ، امید نقوی ، قاسم رضا دوست ، داریوش احمدی و… بود که به دقت بررسی کردم نظرات خوب و گاهی طلایی شان را در خصوص این مجموعه.

نظرات[0] | دسته: نقد و نظر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
هفت خان عشق / سالار عبدی پيوند ثابت

غزلی تازه بریز از هوس چشمانت

ای جنون قلم شاعری ام حیرانت..!

کوک کن ساز سخن را به فریبی دیگر

ای سر عاشقی ام تا به ابد گردانت!

نظرات[0] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
رد پاهایمان در برف ها یکی شده اند /علی رضا نوری پيوند ثابت

عنوان مقاله : نگاهی به مجموعه ” باران بر گورهای کهنه اریب می بارد “

سروده حبیب الله بخشوده


__________________________________

حبیب الله بخشوده  شاعرنام آشنا را همه با دوبیتی های صمیمی اش می شناسند، اما چندی پیش مجموعه ای از اشعار سپیدش  با عنوان” باران بر گورهای کهنه اریب می بارد ”  توسط انتشارات سوره ی مهر به اهل ادب ارائه شد. در اینجا به بررسی کوتاه این مجوعه می پردازیم .

شعرهای این مجموعه در نگاه اول ، ساده به نظر می رسند و این به دلیل مدل چینش کلماتی است که معنا را با سرعت مناسب منتقل می کنند، اما وقتی با عمق سطرها مواجه می شوی ، متوجه اجرایی دایره وار از محیط خاص وو یژه می شوی؛ محیطی که شاعر در شعرهای اولیه مجموعه با عنوان زمستان  یک  تا  نُه  سعی در بازسازی اش دارد؛ اگرچه با محوریت برف به مخاطب ارجاع داده می شود،ا

نظرات[0] | دسته: ترجمه | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
دوشعر از حنیف خورشیدی پيوند ثابت

1 ـ


پروانه های پیر ، در کفنم گریه می کنند

بر انحنای پوچ پیرهنم ، گریه می کنند

چیزی نمانده از گزاره ی دریا که طی شود…

حتی نهنگ ها { که در دهنم } گریه می کنند

من بارها برای مرگ تنم گریه کرده ام

گنجشک ها ، برای این { که منم } گریه می کنند

نظرات[2] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
نقد و تحلیل رمان درخت انجیر معابد احمد محمود / سریاداوودی حموله پيوند ثابت

ادبیات احمد محمود شامل پانزده اثر کوتاه و رمان است که اولین آن  داستا ن « مول» سال  1336 و آخرین اثر هم رمان سترگ (دو جلدی)« درخت انجیر معابد» سال 1379 می باشد. ادبیات  احمد محمود از لحاظ درون مایه و فضا و محتوی بازتاب همه ی جنوب های جهان است. نویسنده ای که به متن زندگی  پرداخته و رنج های اجتماعی را ترسیم کرده است. وی استاد مسلم در خلق فضا و زبان است و در آثارش نفت، اعتصاب، مبارزه، شط، کشتی، لنج، گرما و شرجی، نخل خانه های گارگری ، بیست فوتی ها، بلوک های کارمندی …قصه ی آشنا یند. نویسنده ای که باید پیامبر ادبیات جنوب لقب گیرد!! داستان هایش بیشتر از دل واقعیت و ساختار اجتماعی جهیده اند(از خالد همسایه ها تا سرهنگ سیامک داستان یک شهر تا فرامرز درخت انجیر معابد تا…) احمد محمود مهره ی تاثیر گذار برای هم نسلان و نسل های بعد است؛ گرچه خیلی از روی دستش ادبیات کارگری را نوشتند، ولی پز نویسندگان روس را دادند!!

نظرات[0] | دسته: نقد و نظر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
پلکان شعر / سیّد احمد جعفرنژاد پيوند ثابت

به استادم : منصور خورشیدی

____________________________

محو تماشاي انگشت شوقي
در افق روشن
كه كوچه را
عبور مي داد درنگاه
و آن سوي تر
موسيقي شناور گنجشك ها
ردپاي ذهني را
در پلكان شعر
مي ريخت


نظرات[0] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
سه شعر از ابراهیم عادل نیا پيوند ثابت

1 ـ

نپرس ،خبری نیست

امروز هم مسیر اداره و خانه را رفتم و برگشتم

فلوکستین خوردم

و به اخبار گوش دادم

باران ملخ در مزارع شمال

خودکشی دلفینها در جنوب

ماهواره امید، اولین عکسهایش را از فضا فرستاد

نظرات[4] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 
1
No Image No Image