برگه‌ها

جولای 2011
ش ی د س چ پ ج
« ژوئن   آگوست »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
 
No Image
خوش آمديد!
پیرامون ادبیّات مشروطه /محمّد محمّد علی پيوند ثابت

یک ـ مسالک المحسنین (طالبوف )

_______________________


عبدالرحیم بن شیخ ابوطالب نجار تبریزی (۱۲۱۳-۱۲۸۹ شمسی) معروف به طالبوف، متولد تبریز و ساکن تفلیس، از پیشروان ادبیات جدید ایران ورجلی مشروطه‌طلب بود.  مهمترین آثار داستانی‌اش، رمان مسالک المحسنین (۱۲۸۴) شرح خیالی سفر یک گروه جغرافیایی به کوه‌های شمال ایران است.  دومین اثر، «کتاب احمد» یا سفینه‌ی طالبی (۱۲۷۲) است که به صورت گفت و گوی پدری با پسرش نوشته شده و حاوی نظرهای نویسنده درباره اصلاحات اجتماعی، سیاسی و دینی است.

طالبوف جزو نویسندگانی است که با ساده‌نویسی‌اش نثر ادبیات داستانی جدید ایران را پایه‌گذاری کرد.  از دیدگاهی او چون زبان روسی، فرانسوی، عربی و ترکی و فارسی را می‌دانست، توانست افق تازه‌ای برای ادبیات ایران متصور شود.  طالبوف در دوره اول مشروطیت، از شهر تبریز به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شد، اما به تهران نیامد.

ویژگی کتاب مسالک المحسنین زبان ساده آن است که با توجه به تاریخ انتشار آن (۱۲۷۲ـ۱۱۳ سال پیش) نه در ایران بلکه در شرق بی‌سابقه بوده است.

نظرات[0] | دسته: مقاله | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
میانجی های تفکّر ( بخش پایانی )/ مسعودرفیعی طالقانی پيوند ثابت

عنوان مقاله :

ميانجي هاي تفكر( بخش پایانی )

زندگي تحت الحفظ

_____________________________


گاهي وقت ها يك پرسش ، جرقه اي در ذهن ايجاد مي كند . همين طور نشانه ها و پديدارهاي گوناگون كه در قالب واژه و شعر و موسيقي و … بروز مي يابند . گفتارها و پرسشهاي جورجو آگامبن جملگي در ذهن خواننده و شنونده اش اين جرقه ها را ايجاد مي كنند . در اين نوشتار هم به سياق نوشته هاي پيشين ، قصد دارم يكي ديگر از جرقه هاي ايجاد شده توسط آگامبن را به خواننده منتقل كنم . آگامبن در 1994 مقاله اي نوشت با عنوان ” اردوگاه چيست ؟ ” و در اين مقاله با رويكردي متفاوت به موضوع اردوگاه هاي اجباري كساني چون هيتلر و استالين اشاره كرد . او از مفهوم حقوقي جرم و جنايت فراتر رفت و اردوگاه ها را تا حد يك ساختار سياسي ـ حقوقي خاص كه رخدادهاي بسياري در متن آنها به وقوع پيوستند بالا برد ؛ اردوگاه به مثابه ساختار سياسي و حقوقي . آگامبن پرسيد اردوگاه چيست ؟ ساختار سياسي و حقوقي آن چيست ؟ و وقايع رخ داده در آن چگونه توانسته در آنجا رخ دهد ؟ او به اردوگاه در مقام چارچوب و قانون پنهان فضاي سياسي ای نگريست كه به زعم خودش همچنان در آن بسر مي بريم . نقطه عطف اين بحث درست همين جاست ؛ “چارچوب و قانون فضاي سياسي ای كه همچنان در آن بسر مي بريم” .

براي درست نگريستن به اين نقطه ي عطف و اين كه دريابيم متفكر از چه سخن مي گويد بايد دقيقا به فضاي پيراموني نگاه شود و واژه هاي كليدي مورد مداقه قرار گيرد . نخست؛ چارچوب و قانون به مثابه امر حافظ و البته برساخته شده توسط خود دولت و ديگر ، وجه پنهان آن چارچوب و قانون كه بيشتر ابعاد در تاريكي دارد تا آنكه برون افتاده و به اتاق شيشه اي درآمده . توجه به اين نقطه عطف اگر از منظر تاريخي صورت گيرد واجد حدي از آگاهي بخشي است ؛چرا كه در طول تاريخ نيز سيستم ها و سازو كارهاي سياسي عليرغم وجوه روشن و شفاف خود ، جنبه هاي پنهان و زواياي دور از ديدرس نيز داشته اند كه البته خود همين جنبه ها نيز ، داراي ساختار و نظام خاص بوده اند .

نظرات[0] | دسته: مقاله | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
سه شعر از محمّدعلی محمّدی پيوند ثابت


هرچه گفتی نوشتیم

از تصمیم کبری

تا ریز علی خواجوی

و درس های دیگر را

اما چگونه بنویسم، بابا آمد

چگونه بنویسم، بابا آب داد

که نه آبی ته کاسه مانده است

ونه نانی سر سفره هایمان

نظرات[15] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
نگاهی به شعرهای کتاب “از فکر های با تو”/سیّدحمید شریف نیا پيوند ثابت

از فکرهای با تو

منصور جعفری خورشیدی

انتشارات نیم نگاه 1380

_________________________________


آنچه به نام حرکتِ واقعیت در سیالیت ذهن جاری می شود، در صراحت  فاصله گذاری و درک صریح روابط شاعر با پیرامون اش نهفته است. روابطی که در لایه های خود با تخریب لایه های موجودش به تلاشی در جهت زایش فرزانگی ختم می شود. زایش فرزانگی و خلق اضلاع معرفتی است که نه فقط در حیطه واژگان و “شکل” ایجاد می شود، بلکه آنچه این فرزانگی را به اتفاقی مجرد تبدیل می کند؛ کوتاه کردن فاصله بین اشیا و غایت مندی تصاویر اشیاء در ذهن شاعر است. جهان اطراف شاعر جهان فرزانگی اشیااست و کشف این فرزانگی، کشف غایت مندی جهان است.

“از فکر های با تو” کشف رابطه مندی تجربه هایی است که در باز آفرینی و هم زیستی شاعر با جهان پیرامون اش اتفاق می افتد. این باز آفرینی در بُعدی از جهان صورت می گیرد که تجربه های پدیدار شناسانه به مثابه بازسازی یا باز خوانی مجدد جهان نیست، بلکه کشف فرمی از جهان است که جهت نگاه شاعر را می سازد. منصور خورشیدی وسوسه هایی از نوآوری و حیات بخشیدن تازه به جهان را در نگاه ظریف “از فکر های با تو” ارائه می دهد.

شعر منصور خورشیدی به مثابه سکّوی پرتابی است تا آن ِ هستی شناسانه تجربه های زیستی اش را ارائه دهد. تجربه های زیستی شاعر، قابلیت خود باروری و به اشتراک گذاشتن را دارند و این قابلیت حجم گونه است که می تواند بی مرزی شعر اسپاسمان را بسازد.

نظرات[0] | دسته: نقد و نظر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
آبی اقیانوس دور / ساناز داوری پيوند ثابت

واپسین اندوه تاریکی

ترجمان اسارتی بود

هم نفس لحظه های نیستی

منشور آغاز من

از آسمان نگاه تو تابید

بر هفت اقلیم شهر عشق

نظرات[3] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
عقاب قلّه پوشان در بوته ی نقد/ سالار عبدی پيوند ثابت

 

امیرحسین اللهیاری ، از شاعران خوب ، جوان و خوش آتیۀ امروز است. وی متولد 1362 شهرستان ابهر زنجان است. پزشکی خوانده است و مجموعۀ دیگری با عنوان ” آن حرف دگر ” که هفتاد و دو رباعی عاشورایی را در بر می گیرد ؛همین امسال – 1390 – به بازار نشر عرضه کرده است. و اما ماجرای مجموعۀ غزل عقاب قلّه پوشان..!

      این مجموعه ، در هزار نسخه ، توسط انتشارات روشن مهر در 56 صفحه چاپ و منتشر شده است . مقدمۀ آن را آقای بهاء الدین خرمشاهی نوشته است و من مدتی پیش از طرف یک دوست آن را دریافت کردم و با خواندن چند غزل از آن پی بردم ، با شاعری توان مند و آشنا به ظرایف و دقایق شعر روبه رو هستم که به سهولت تواند غزل سرود و غزل سرود! در طول این  مدت بارها و بارها این مجموعۀ کم حجم را خواندم– خاصه برخی غزل هایش را – ، طوری که از حفظ شدم و این اشتیاق و علاقۀ من به شعر اللهیاری دو علت عمده داشت.

نظرات[1] | دسته: نقد و نظر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
نگاهی اجمالی به رمان من نوعروس ام…/حمید رضا اکبری شروه پيوند ثابت

 

من نوعروس ام زیر درخت سرو

انتشارات افراز ـ  1390

 میترا بیات

 ________________________

 

من نوعروس ام زیر درخت سرو در چند خانه ، از درون آینه ای آغاز می شود تا خانه  آخری که باا ین جمله به خواننده ضربه می زند :

توی آینه سروی نیم سوخته ام و دارم گریه می کنم . ص  167

رمان بر اساس شیوه تک گویی ذهنی نگاشته شده و نویسنده  از چند نماد به  خوبی استفاده کرده است ؛ آینه و دیگری سرو که از همان خانه اول ذکرشان می رود تا پایان رمان .

زن در آینه پوست  می اندازد و دوست دارد کبوتری شود تا بتواند پرواز کند .

 از این سخنان که بگذریم نویسنده از وجهی، نگاهی تازه به ظلمی دارد که در جامعه ی سنتی به زنان می شود؛زجری که فرشته از صفی می کشد و همین امر موجب می گردد تا شخصیت محوری رمان ،دچار توهم شود .

صفی مکثی کرد و دوباره گفت : زن مرده است که باشد ، عوضش خونه و ماشین داره ، دوتا پسر مامانی هم داره که خیال تو رو راحت می کند . ص 9

نظرات[0] | دسته: نقد و نظر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
نگاهی به از قصه تا هنوز / منصور خورشیدی پيوند ثابت

 

 

از قصه تا هنوز

شاعر : پروین عابدی

انتشارات : فراگاه ـ 1388 

______________________________

 

مفاهیمی که در خلق ارتباط شاعر با خواننده ی شعر وجود دارد ؛به لحاظ مفهومی، بیان تنهایی ،عشق و مرگ است . گرایش فکری و مشترک بیشتر شاعران که در جهان مادی زندگی می کنند و با واقعیت های بیرونی و عوامل موجود در طبیعت انسان ها آشنا هستند و عامل مهم اجتماعی را برای ایجاد تحول در روحیه ی خود لازم می دانند تا ادامه ی حیات در جسم و جان آن ها سنگین نشود .

شاعر حامل سه پیام مهم در این مجموعه شعر است:

نظرات[0] | دسته: نقد و نظر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
دو رباعی از حنیف خورشیدی پيوند ثابت

1 ـ

انگار همان که بوف کورم کرده …

با دست خودم زنده به گورم کرده

زن ها همه شیطان رجیم اند خدا …

لعنت به کسی که از تو دورم کرده…

نظرات[8] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
ایستگاه آخر/ یاسمن بهار پيوند ثابت

من خسته ام و به اندازۀ چشم های تو خوابم می آید

از دنیا

افتادم کنار بساط هذیان و تب و تن شویه

از گناه و وعدۀ چهل سالگی

دروغ از لب هایم می چکد به گونه هات

نظرات[3] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
دو شعر از فرهاد زارع کوهی پيوند ثابت

 1 ـ

دارکوب پیانیست خوبی است

و باد هم با درخت ها خوب فلوت می زند

اما من یک آدم معمولی ام

زندگی بی سر و صدایی دارم

و معتقدم

تابستان باید شکارچی بود

نظرات[5] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
سه شعر از سید سرالله حسینی پيوند ثابت

 

1 ـ هجاي سوم آدم

 

ستاره در بغلش خواب و ماه بردوشش

نشســـت وسعت جغرافيا در آغوشش

هــــــــــزار رود پــناهـنـده زيــر پـيـراهن

هــــــــــزار ماهي آزاد گوش تا گوشش

پـرنـدگان مهاجــــــر مقيــــــم دستانش

هزار ساقي بي سرپناه در هوشش

غـــــروب و پیچش الياف سـرخ ،در آبـي

طلــوع مي شود و خـون ابر تن پوشش

هجـاي ســـــوم آدم درون ني هـا مـاند

به اين دليل نمي شد كنـند خاموشش

نظرات[5] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
تصویر ِقابی بسته در زن/ نورا لک پيوند ثابت

 

اتاق، تاریک و نمور- آشغالستان اشیاء و حروف

مرد در حال ِخالی کردن ِ

زن در حال ِحالی کردن ِ

کسی درحالی حال کردنِ ِ…

 

                                            آوری

                                         می

                                       لا

وقتی تاپ ِ  ترین هایت را با

یک کادر بسته از این قسمت هایت

…..      ……    ……    …..

[کات می خورد به یک فیلم تجربی

                                     که یک دختر شهرستانی توی یک کلان شهر باز

                                                                                               بازی

                                                                                                      می…]

نظرات[14] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
طبیعت و شعر پژمان الماسی‌نیا/میترا سرانی اصل پيوند ثابت

 

 پژمان الماسی‌نیا شاعری ا‌ست که با شعرش یک‌رنگ و یک‌صداست و سعی بر برتری و یا افاده‌ی کلامی و تکنیکی در متن ندارد؛ هرچه هست شعر را در ارتباط با کلماتی در اختیار می‌گیرد که با وجوه درونی وی تجانس دارد و در خودآگاه و ناخودآگاه خویش با آن‏ها هم‌زیستی دارد. اگر شعر و دریافت‌های آن را در ابتدا بر التذاذ اثر بدانیم، باید بدون غرض و چشم‌پوشی بر عوامل مکلف شده به ذات آن و زبانیت شعر بپردازیم که چگونه می‌تواند عامل چنین رسانه‌ای در قبال التذاذ متن گردد.

شگرد الماسی‌نیا بر بی‌تکلف بودن شعرش و به‌دست گرفتن آن توسط دایره‌ی واژگانی خاص شاعر می‌باشد. وی به‌دنبال اقتدارگرایی و اعمال قدرت در شعر نیست و هرچه هست بیان ساده‌ی شاعر با شعرش است. به این جهت از قطعیت‌ها و تفاخر و کلان‌روایت‌ها پرهیز می‌کند. البته گاه سادگی قلمش را تا آنجا می‌برد که در شعرهای بلند، با ایجاد فضای یک‏نواخت و به ‌دور از هر چالشی شعر را به کسالت و یک‏نواختی می‌کشاند. امری که در این مجموعه به‌وضوح به چشم می‌خورد.

در اشعار الماسی‌نیا طنز جایگاهی ندارد و نگاه رمانتیسیسم شاعر این امر را کم‏رنگ‌تر نموده؛ البته این دلیل بر جدی بودن شاعر نیست،

نظرات[1] | دسته: نقد و نظر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
اندیشه شاهی ( از قرقیزستان ) پيوند ثابت

 

1 ـ
راز دل کردم امشب
با خاک سر زمینم
گفتم
نخستين سفرم
با اسبي سفید
آغازشد   به دستم پرچم سبز بود
در صحرا ها همچو مجنون
دیوانه وار فریاد می زدم
در جیبم تکه نانی داشتم
و با لب های سال ها تشنه ی
یک لیوان آب
این سر زمین
بیدار شدم از خواب خرگوشی

نظرات[2] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
ترانه ای از پگاه عامری پيوند ثابت

نمیخوام دیگه،جای دیگه ای باشم

همینجا  میشه  اونو آرزو کرد

همیشه میشه جایی رو به او  بود

نشست و هر زمانی  گفتگو کرد

نظرات[2] | دسته: ترانه | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 
1
No Image No Image