برگه‌ها

مارس 2011
ش ی د س چ پ ج
« فوریه   آوریل »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
 
No Image
خوش آمديد!
تا بهار… پيوند ثابت

بهارقاصد مهربانی است و پیام آور دویدن خونِ زندگی در رگ های آزادی و آزادگی .

 دلتان چنان بهار در اندیشه ی رُستن باد .

 

”  محسن زاده “

 

 

نظرات[2] | دسته: حرفی از آن هزاران | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
نگاهی به شعر نصرت رحمانی / مهرداد فلّاح پيوند ثابت

 

نصرت رحمانی را « نقّاش پلشتی ­های جامعه» ،1 «شاعر شعرهای سیاه»،2 «شاعر شعرهای کوچه ­ای و مردمی»3… نامیده ­اند . این نام ­گذاری ­ها ، هر چند گوشه چشمی به واقعیت دارد ، بیشتر از آن که به شناخت کار خلاّقه­ ی هنرمند یاری رساند ، تقلیل دهنده و حتّی پوشاننده است . چیزی که به واقع در مورد هر نوع سیماچه (ماسک) به چشم می­ خورد ، برجسته ­سازی و بزرگ ­نماییِ غلوآمیزی است که به بهای نادیده انگاشتن یا فرو کاستن اجزای زنده و مهم دیگر به دست می­ آید . هم­چنین ، این نام­­ گذاری­ ها ، گاه بهانه­ ی خوبی به دست­مان می ­دهد تا از بررسی دقیق و با حوصله­ ی کار هنرمند ، شانه خالی کنیم ؛ هم­­چنان که در مورد نصرت رحمانی ، چنین کرده ­ایم .

نظرات[1] | دسته: نقد و نظر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
شعری از سودابه مهیجی پيوند ثابت

انگار زنی خیابانی باشد

باید با بوق زدن های ممتد

در چارراه ها و خیابان های گرسنه به دنبالش بگردیم

لا به لای سلاّخان

در همین خیابان ها دست به دست می شود

نظرات[5] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
استادایرج افشار هم رفت / حمیدرضا امیری پيوند ثابت

 

 

رفتی و رفتن تـــو آتش نهـاد بــــر دل         از کاروان چه ماند جز آتشی به منزل

۱۶ مهرماه ۱۳۰۴ آمد   و    ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ رفت

 ______________________________________________________________

از آن شب ده سالی می گذرد؛ شاید هم بیشتر! خسته و کوفته، در گوشه ای از کویر، در شهری به نام ” مروست “، به مسافرخانه ی سوت و کوری رفته بودم تا بیاسایم؛ تنها مسافرخانه ی آن شهر که بی رونقی، عاقبت کارش را به تعطیلی کشاند. آن شب، امّا در یکی دیگر از اتاق های آنجا مسافران دیگری هم بودند که خوابشان نمی ربود و تا صبح می گفتند و می شنیدند؛گویی به گوشه ی دنجی در کویر پناه آورده بودند تا فارغ از گوش ها و چشم های نامحرم، هر چه می خواهد دل تنگشان با هم بگویند!

نظرات[0] | دسته: حرفی از آن هزاران | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
معجزه / داوود خان احمدی پيوند ثابت

 

تو بخواهي

كلمات ام را مي­ فرستم برايت

صف شير

صف سهام عدالت

مي­ فرستم تا بچّه ­هایت را سرگرم كنند

وقتي داري

راز خيس عشق را به شوهرت مي ­گويي

نظرات[0] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
پست مدرنيسم و زيبا شناسی(بخش پايانی)/حمیدحیاتی پيوند ثابت

 

پرسش نيچه از حقيقت در واقع پيوند تنگاتنگي با مفهوم زيباشناسي دارد؛ هنگامی كه وي مي گويد: آنكه دروغ نمي توان گفت از حقيقت بي خبر است، جايگاه هنر را به عنوان يك مسند استعلايي به زير سؤال برده است، البتّه نيچه نظراتي در رابطه با زيباشناسي دارد كه نسبت به كل و مفهوم فلسفه ي آن زياد قابل اعتنا نمي نمايد: مانند اين كه زيبا آن است كه بي درنگ و بي تأمّل زيبا بنمايد، امّا با تفرّد حقيقت و با توجّه به آنچه نيچه از آن به عنوان” تجربه ي زيسته ” نام مي برد،

نظرات[0] | دسته: مقاله | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
ترکیب بندی از محمّد قائدی پيوند ثابت

 

حال بي حوصله ي من به جهنّم برفي ست

حرف ناگفته ي اين شاعر مبهم برفي ست

همه گفتند كه اسم همه آدم برفي ست

يك نفر گفت: چه خوب است هوا هم برفي ست!

 

يادم افتاد به آغوش تو و يخ كردم

با لبم سوزن لبهاي تو را نخ كردم

نظرات[16] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
نگاهی کوتاه به” اگر بگویم عاشقم دروغ گفته ام”/فرهاد کریمی پيوند ثابت

اگر بگویم عاشقم دروغ گفته‌ام

حمیدرضا اکبری( شروه)

چاپ نخست: 1389ش

______________________________

 

“اینطور که می چرخد زبانم/ باید گر گرفته باشد یالهای این اسب/ تا به خیالم تو را/ در ایوان این خانه میهمان کنم ” ص 9

صداقت کلمات و واژه ها اولین ویژگی شعرهای این مجموعه است. کلمات و واژه هایی که با نگاهی جدید به مفهوم جنگ کتاب را شروع می کنند. شاعر خودش سال ها درگیر جنگ بوده و توپ و تانک و … را به خوبی حس کرده است. روایی بودن شگردی است که شاعر از آن برای مفهوم سازی بهره می گیرد. حمیدرضااکبری در روایت ها تلاش می کند تعریف تازه ای از اتّفاقات حاضر ارائه دهد که این تلاش ها به نتیجه هم رسیده است.

نظرات[0] | دسته: نقد و نظر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
منازعه ميان عقل و جنون / لیلی مسلمی پيوند ثابت

عنوان مقاله : منازعه میان عقل و جنون در داستان «رهنمودهايي براي نزول در دوزخ»

___________________________________

دوريس لسينگ (برنده ي جايزه نوبل ادبيات 2007) سهم بزرگي در تغيير بينش ما نسبت به جهان داشته است. او غالبا اولين كسي بوده كه در داستان هايش درباره ي موضوعاتي صحبت كرده كه ديگران هنوز به آن توجّهي نداشته اند. براي او هيچ چيز بي معنا نيست، چون هيچ گاه اين انديشه را نپذيرفته كه جهان بيش از آن پيچيده است كه به بيان در آيد. او آزادانه به درون و بيرون خود سفر مي كند و نامرئي به هرجا وارد مي شود. معمولا ابتدا به شخصيّت هاي داستان هايش از بيرون مي نگرد و سپس به درون آنها راه مي يابد تا تخيّلات آنها را نشان دهد و توهّم آنها را به تدريج از ميان ببرد. عرصه ي كار لسينگ از واقعيّت به افسانه، از بررسي هاي روانشناختي به خودشناسي و از عقل و منطق به تخيّل جا به جا مي شود.

نظرات[0] | دسته: نقد و نظر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
نقدی و گذری بر موسیقی(بخش اول ) / سالارعبدی پيوند ثابت

عنوان مقاله : نقدی و گذری بر موسیقی  و پیشینه ی آن با بررسی و آسیب شناسی (pathology) موسیقی امروز

(( آشفته خوانی های موسیقی امروز ))

 

___________________________

به صدق کوش که خورشید زاید از نفست

که از دروغ سیه روی گشت صبح نخست

((حافظ))

   اصولا آن چه مرا به نوشتن وا می دارد ـ چه در حوزۀ ادبیات ، چه موسیقی و چه هر موضوع مرتبط یا غیرمرتبط ـ ، درد و دغدغه ای ست که از سینه ام به  انگشتان دستم غلیان می کند و نویسایش می نماید.

       مبحث موسیقی و حواشی آن، خاصّه در امروزی که به سر می بریم، مبحثی است پردامنه و وسعت دار که نمی توان در یک یا چند مقالۀ چندین صفحه ای جمع و جورش نمود، امّا آن چه در پی می آید  ، خلاصه و تقطیعی است از کتابی در دست چاپ از حقیر با همین عنوان و موضوع که در آیتم های مختلفی طبقه بندی شده ، از نگره های مختلف این موضوع  ـ  موسیقی ـ  ، را به چالش کشیده و بر می رسد.

     در این کتاب ، از اتنوموزیکولوژی( روش و زمینۀ شناخت موسیقی اقوام و ملل) ، بحث آغاز شده است و پس از بررسی اجمالی  پیشینۀ موسیقی ایران و جهان قدیم ، به موسیقی امروز می رسد و بحث اصلی خود را می گسترد و در آن سعی شده است با آسیب شناسی موسیقی معاصر ، در حوزه ها و سبک های مختلف ، مباحث ، با دیدی موشکافانه  تحلیل گردد.

نظرات[2] | دسته: مقاله | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
دو داستانک از سام محمودی پيوند ثابت

 سام محمودی سرابی

1 ـ رقصی چنان

مرد سرش را پايين خمانده بود و نمی شنيد فريادی را که به همان لهجه سر پل جواديه خطابش می کرد :

ـ … هی! همونطوری که آبم می کنی، آبت می کنم؛ سيام کنی، سيات می کنم؛ هرجوری که برقصونی، می رقصونمت.

مرد شنيده بود انگار در پايان آن والس و خفه کرده بود فرياد رقاصّه روی زرورق را ميان دست های لرزانش.

او ایستاده بود ؟

نظرات[0] | دسته: داستان | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
شعری از کورش زرفتن پيوند ثابت

کورش زرفتن 

تولّد : میبد یزد ،1352ش .

شعر زیر از کتاب ” آوای حفره های سرد ”  اوست که چاپ نخست آن در 1389 ش ، از سوی انتشارات قداست ( اردکان ) ، در 1200 نسخه منتشر شده است .

___________________________________

امشب

بر فراز رود

بر بلندای روحانی همه ی امواج

صلیب می کوبم

وتو

با اندام برهنه ی لاغرت

نظرات[1] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
میانجی های تفکّر(بخش نخست)/مسعودرفیعی طالقانی پيوند ثابت

عنوان مقاله : میانجی های تفکّر ( آگامبن در نقش میانجی )  ـ بخش نخست  

 ________________________________

 

قبل ازهرچيزاين توضيح لازم است كه دراين نوشتار ها ـ كه بناست در چند شماره پياپي ادامه پيدا كند ـ موضوع اصلي ، تفكّراست ؛آن هم در زمانه اي كه تفكّر به ندرت شكل واقعي خودرادارديابهتراست گفته شودتفكّر،واقعا موجود نيست!البتّه نه تفكّر به معناي فروافتادن در ورطه ی انتزاع ووضعيّت متافيزيكال ـ هر چند خود نوعي تفکّر فلسفي است ـ بلكه تفكّر انضمامي و معطوف به وضعيّت هاي موجود براي يافتن رهيافت امتداد تفكّركه بي شك خود،واجد حدي از بالقوّگي است؛تفكّري كه در زماني ترجيح مي دهدبه عمل نيانجامدودرزمانديگر به طرزي تمام و كمال معطوف به نتيجه ي عملي است؛آن هم در شرايطي كه زندگي بر خلاف تفكّر (كه بدون فكر كردن به خود و ميانجي هايش نمي تواند زنده باقي بماند )با كمترين حدّ خودآگاهي مي تواند،تقريبا، در هر شرايطي باقي بماند و حتّي افزايش يابد و اين خود تا حدود زيادي نافي تفكّر و زيستن در پناه فكر كردن است . 

فكر كردن در مقام امر منفي ـ به تعبير هگل ـ كه اساسش نفي كردن است يا به تعبير گوته در مقام آن روحي كه همه چيز را نفي مي كند؛ فقط مي تواند به آنچه هست درآويزد ، آن را بفهمد و به چنگ آورد،امّا زندگي روشي ديگر دارد .

نظرات[1] | دسته: مقاله | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
شعری از حمید شرفی پيوند ثابت

 

حمید شرفی

این شعر دارد با خودش افسانه ای را دور می ریزد

دلشوره ی آتش میان لانه ی زنبور می ریزد

در هاله های نور و معنا طرح دستی می کِشد، امّا

از لابلای پنجه هایش وحشت کافور می ریزد

این شعر حتما پابه ماه لحظه های تلخ پاییز است

می خشکد و می افتد و می سوزد و در گور می ریزد

نظرات[0] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
گفتگو با شهرام راستگو/ حمیدرضا اکبری شروه پيوند ثابت

شهرام راستگو ، متولّد 28 اسفند 1352ش .

وی از کلاس های استاد نوربخش ( یکی از پنج شاگردی که نزد استاد شجریان دوره ی عالی آواز را به پایان رسانده است ) بهره برد.

از فعّالیّت های اوست : تحقیق گسترده در آثار بزرگان ادبیّات کلاسیک و معاصر ، عضویّـت در شورای تصویب شعر واحد موسیقی صدا و سیما ، اجرای ترانه ای از سلمان هراتی در قالب مجموعه ای مستند به نام ” دری به خانه خورشید ” پخش شده از شبکه ی چهار سیما ، همکاری در آلبوم ” ناتموم ” به آهنگسازی امیر شهبازیان و داریوش تقی پور و صدای شهرام صابر که اخیرا از سوی مؤسّسه ی نوای نی لبک شرقی به بازار آمده است .( ترانه های: ناتموم ، به نام پدر ، فواره کن و حلالم کن ) .

نظرات[4] | دسته: مصاحبه | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
شعری از جمانه حداد/ سودابه مهیجی پيوند ثابت

جمانه حداد ، شاعر و روزنامه نگار لبنانی ( 1970 بیروت) ،رییس تحریریه ی مجلّه ی”جسد” است. او چندی پیش جایزه ی “ردودلفو جنتیلیِ”  ایتالیایی را از آن خود کرد . جایزه ی رودولفو جنتیلی را خود وی که نقّاش است، تأسیس کرده و هر سال به بهترین شاعر زن جهان که از حقوق زنان دفاع می‌کند، اهدا می‌شود. 
جمانه حداد پیش از این جایزه ی مطبوعات عرب در دبی در سال 2006، جایزه ی ” شمال جنوب برای شعر” از ایتالیا و جایزه ی ” بلو متروپلیس برای ادبیّات عربی” در سال 2010 از کانادا را برده بود. وی همچنین به عنوان یکی از 39 شاعر و نویسنده ی زیر 39 سال جهان عرب از سوی مرکز فرهنگی بیروت انتخاب شده است. از اثار شعری او می توان: وقتی برای خواب ، دعوت به شام پنهانی ، و عادت های بد را نام برد.

نظرات[0] | دسته: ترجمه | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
خوان نوروزی پيوند ثابت

 

مجموعه مستند«خوان نوروزی» به کارگردانی سیزده مستندساز از برنامه های نوروزی شبکه دو سیماست که در گروه مستند این شبکه به تهیّه کنندگی مرتضی ندایی ساخته شده است و در نوروز 1390 هر روز ساعت 30 : 8 صبح از شبکه دو سیما پخش خواهد شد .

در آیین های باستانی ایران برای هر جشن “خوانی” گسترده می شد که دارای انواع خوراکی ها بود. خوان نوروزی “هفت سین” نام داشت و می بایست از بقیّه خوان ها رنگین تر باشد . هر یک از اجزای آن نیز به نیّت خاصی بر سفره نوروزی جای می گیرند و در این رخداد ملّی، کثرت ملّتی به وحدتی زیبا برای نو زایی طبیعت می رسد.

محمود یارمحمّدلو در سنندج ، تبریز و سمنان مستند “سمنو “را کارگردانی کرده است ، هادی آفریده در سمنان و تهران مستند “سنجد  ، درخت فراموش شده”، کامران حیدری در شیراز و در بین قشقایی ها مستند” سبزه “، محمّدرضا فرزاد در رشت و انزلی مستند “مرغانه” ، محمّدعلی هاشم زهی در چابهار مستند “بهارگاه” ، حسن نقّاشی در یزد  مستند ” شیرین روز”،

نظرات[0] | دسته: خبر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
شعری از مارينا تسوه تايوا / شاپور احمدی پيوند ثابت

 

                                                  

گاهشماری

1892
در مسكو به دنيا آمد. پدرش استاد تاريخ هنر در دانشگاه مسكو بود. مادرش كُنيتي آلماني-لهستاني داشت و پيانو را نيز با چيره‌دستي مي‌نواخت.

5-1903
تحصيل در مدارس شبانه‌روزي سوئيس و آلمان، جايي كه مادرش از بابت بيماريهاي ريوي خود تحت درمان بود، و سرانجام در 1906 سبب مرگ وي شد.

1909
به پاريس مي‌رود و در كلاسهاي سوربن آزادانه حاضر مي‌شود.

1910
نخستين كتابش آلبوم شبانه را بيرون داد، كاري شخصي با لحني غنايي كه ويژگي بيشتر كارهايش بود، و نيز داراي نظمي هجايي و ابتكار در قافيه‌پردازي و ساختار بندبند.
1911
ديدار با سرگئي افرون.

نظرات[0] | دسته: ترجمه | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
سه شعر از سالار عبدی پيوند ثابت

 

1ـ آیه آیه والتّینم

از نگاه خاموشت یک ترانه می چینم

خنده تو می ریزد روی بغض غمگینم

در جنون بی باکت چهره که می بینی؟

من درون هر قابی حیرت تو می بینم!

نورسیدگان یکسر از تو قصه می گویند

در من اشک می ریزد خاطرات دیرینم

از لب تو می نوشد طبع شعر طغیانم

ای طراوت دینم  آرزوی آیینم!

نظرات[1] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
شهر ستاره ها / علی جعفری پيوند ثابت

 

اگردستت را به من بدهي، تورا به مهماني شهر ستاره ها خواهم برد؛ به آن کرانه هاي دور که در افق هاي ميشي چشمان کبوتران چاهي مي درخشد.آهسته بيا! اينجا قلب تف داده ی مادرم ايران است. اينجا کوير است! چشم هايت را ببند و دلت را به رقص شفّاف باد بسپار تا آواز تکبيره الا حرام تاق را در گوشت زمزمه کند. باد در قلب گرم کوير مي دود تا سايه ی مرطوب دعا را در برکه ی ماه بريزد و من درآغوش گرم کویر  مي دوم تا خود را پيدا کنم. آواز طلايي شن هاي کوير را برايت به ارمغان آورده ام تا خالي شوي از اسارت و فارغ شوي از تعلّق که کوير گرم سرزمين من، وابستگي را برنمي تابد. قدم هايت را آرام بر شن هايش بگذار و برو. قرار نيست بي قراري شن هايش تو را اسير کند که اينجا سرزمين بي تعلّقي هااست.

نظرات[0] | دسته: حرفی از آن هزاران | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
خانه (آدریان استوکس)/ پوران کاوه پيوند ثابت

آدریان استوکس : شاعر معاصر انگلستان

تولّد  :  1902

درگذشت :  1972

بهترین آثارش :  قرن پانزدهم ، هنر و علم ،  نقّاشی و دنیای درون ،  تفکّر در خصوص برهنگان ونیز گزیده ای از نوشته های او که با عنوان ” تصوّرات شکل یافته ”  به فارسی منتشر شده است . 

___________________________

                                                                         

خانه

دنیا پر از خانه است

چهره ای خشمگین کنار من در مترو

خانه ای ست و نیز

بوی گند عفونت

بازویی عاشق

نظرات[0] | دسته: ترجمه | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
دو یادداشت بر رمان آخرین پیمانه پيوند ثابت

 

آخرین پیمانه

احمد مسعودیان

ناشر: نسل نو اندیش

1389ش

_____________________

 

1 ـ یادداشتی از نرگس داوودی

 

رمان  ” آخرین پیمانه ”  روایت زندگی جوانی به نام شهاب است که در خانواده ای متوسّط بزرگ شده و پدرش با باغبانی و کارگری روزگار می گذرانده است. با اینکه آنها از نظر مالی مشکل چندانی نداشتند؛ شهاب بسیار جاه طلب است ؛ به طوری که برای رسیدن به پول و موقعیّت عالی از انجام هیچ کاری فروگذار نیست و در این راه از ظاهر معقول و مقبول خود، استفاده های زیادی می کند.در نگاه اول شهاب فردی قابل اعتماد و پیشتیبان به نظر می رسد، ولی در باطن مقاصد دیگری را دنیال می کند.

 آغاز داستان دعوت کننده ی خوبی  برای خواندن ادامه ی آن نیست.

نظرات[0] | دسته: نقد و نظر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
زن،مرد،فرشته هاخودکشی می کنند!(پایان)/فاطمه محسن زاده پيوند ثابت

 

بخش نخست مقاله :http://www.matneno.com/?p=856

بخش دوم : http://www.matneno.com/?p=1188

بخش سوم :http://www.matneno.com/?p=1422

 

 

تو حال بودی بی هرگذشته در هرحال

______________________________________________________

 

پایان سخن :

  دکتر سیّد مهدی موسوی در مجموعه شعر” فرشته ها خودکشی کردند ” با شخصیّت های ” زن ” و ” مرد” اشعارش وارائه ی چهره های متنوّع از زن ، به روانکاوی انسان امروز و مشکلات و دغدغه های او در جامعه می پردازد که ریشه ای عمیق و قوی در گذشته ها دارد؛ از این رو تصویری که موسوی از زن ارائه می دهد، تصویر یک زن پست مدرن نیست ، بلکه اغلب تصویر رنج همان زن سنّتی است که باز هم با ” مرد” هویّت 1 می یابد و گاه در مواردی معدود ، زنی به ظاهرمدرن و با ابزار زندگی جدید که در کوششی بی نتیجه سعی می کند بیشتر ” گیرنده ” باشد تا ” دهنده ” ! او تفکّری عمیق نداردو اسیر قشرهاست یا اگر صاحب اندیشه باشد و در پی اثبات ” هویّت ” خود به عنوان یک انسان و نه جنسی به نام ” زن ” ، اغلب با جبر ناشی از اندیشه ی مردسالارانه روبرو می شود و متاسّفانه در واقع این هویّت جنسی زن است که جایگاه او را تعیین می کند .

نظرات[0] | دسته: مقاله | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
شعری از نگین افشاری پيوند ثابت

حالا به جرم بودنمان اعتراف کن

امشب میان من وَ خودت اختلاف کن

مشقی شبیه دلزدگی را ورق بزن

از هر نگاه و بوسه ، دلم را تو صاف کن

نظرات[0] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
واژه ها به شفّافی بلور/ رقیه امینی پيوند ثابت

عنوان مقاله :

واژه ها به شفّافی بلور

گذری و نظری بر مجموعه داستان گنجشکها نقطه، گنجشک سر خط

 

_______________________________

 

گنجشک ها نقطه ، گنجشک سرخط

ظریفه رویین

انتشارات سوره مهر

1389 ش

__________________________________

«گنجشکها نقطه،گنجشک سر خط» نهمین اثر ظریفه رویین است . این کتاب در سال 1389ش، ازسوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده و شامل پانزده داستان كوتاه با عناوين: گنجشك‌ها نقطه  گنجشك سر خط، اطلسي‌ها، لحظه‌هاي سوخته، بيست و چهار تا پله…، يكي از همين روزها، بگذار همه چيز خراب شود، باد كه بياد، ماهي تنگ بلور، مثل همه بچه‌ها، آخرين سه شنبه، خاكسپاري، براي زنده ماندن، رد پايي بر ساحل، فصل تازه و از آن همه ديروز است.

    داستان های این مجموعه ویژگی های مشترک فراوانی دارندکه مهم ترین آنها، فضای  حاکم بر داستان هااست؛ منظورم همان جزئیات و عناصر فراگیری است که در تمام داستان های این مجموعه حس می شود، مثل: لحن، توصیف، صحنه، گفت و گو، تم و …. گویی تمام داستان ها در یک جهان اتّفاق می افتند .

نظرات[0] | دسته: نقد و نظر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
نخستین فراخوان جایزه ادبی لیراو پيوند ثابت

اسفند هر سال فراخوان جایزه ی ادبي لیراو منتشر می شود وداستان هاي كوتاه وشعر های سپید نوشته شده در سالی که به پایان می رسد، داوری می شوند .

نظرات[0] | دسته: خبر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
شهرام شكيبا و جواد مجابی در عصر روشن طنز پيوند ثابت

دهمين نشست «عصر روشن»، با موضوع طنز، پنجشنبه 12 اسفندماه جاري برگزار مي‌شود.

در اين نشست كه به‌عنوان آخرين نشست از سلسله نشست‌هاي فرهنگي «عصر روشن» در سال 1389 و با حضور طنزپردازان كشور برگزار خواهد شد، جواد مجابي و شهرام شكيبا به‌همراه عليرضا بهرامي ـ دبير نشست‌ها  ـ  در ميزگردي، به بررسي “طنز در ادبيّات ايران” خواهند پرداخت.

نظرات[1] | دسته: خبر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
نوشتاری بر داستان ” تابستان پیش ازتاریکی”/ لیلی مسلمی پيوند ثابت

 عنوان مقاله :

بحران هويّت هنگام عبوراز تاريكي درداستان «تابستان پيش ازتاريكي» اثردوريس لسينگ

 

 

كتاب «تابستان پيش از تاريكي» نوشته ي دوريس لسينگ (برنده نوبل ادبيات 2007) روايت گر سفر دروني قهرمان داستان، كيت براون، به منظور شناخت خود و شكل گيري هويتي زنانه از خويشتن است. در پيمودن مسير اين سفر، كيت براون مي آموزد كه در برابرفرهنگ مرد سالار حاكم بر جامعه و نقش هاي كليشه اي يك زن ايستادگي كند تا بتواند خود و جايگاهش را در خانواده و جامعه پيدا كند. همانطور كه از نام داستان پيداست، تابستان نقطه ي آغازين سفر ماجراجويانه كيت براون به دنياي خويش است و در واقع «تابستان» سمبل روياهايي است كه به كاميابي دست مي يابند. داستان از همين نقطه آغاز مي شود؛ درست زمانيكه كيت براون، همسر يك متخصص اعصاب و روان و مادر چهار فرزند جوان پس از سي و پنج سال زندگي مشترك به فرصت طلايي دست مي يابد تا در سازمان جهاني تغذيه براي اجراي كنفرانس بين المللي به عنوان مترجم همزمان حضور يابد.

نظرات[0] | دسته: نقد و نظر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 
شعری از مولود گودرزی فر پيوند ثابت

 

 

مرا به آلزایمری که این روزها گرفته ام ببخش

لبخندت را به جا نمی آورم

مسکّن ها /  از همیشه هشیارترم می کنند

به جا نمی آورم

نظرات[5] | دسته: شعر | نويسنده: admin | ادامه مطلب...

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 
1
No Image No Image