برگه‌ها

آوریل 2024
ش ی د س چ پ ج
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
 
No Image
خوش آمديد!
زن و ادبیّات / فاطمه محسن زاده پيوند ثابت

” آیا ادبیّات زنانه دارای سنّتی متمایز است ؟ آیا زنان و مردان در نوشتن و آفرینش ادبی با هم فرق دارند ؟ آیا هر نوشته ی ادبی زنانه ” فمنیستی ” است ؟آیا زنان برای نویسنده شدن با دشواری های بیش تری دست و پنجه نرم می کنند؟

زنٍ نویسنده با چه مسائل متفاوتی روبرو می شود ؟ آیا نگارش زنانه نقد جداگانه ای می طلبد ؟

این مجموعه ی مقاله ها پیش درآمدی است برای پاسخ گویی به پرسش هایی از این دست . کتاب حاضر می کوشد در بخش های گوناگون ، از زبانٍ زنان صاحب نظر در ادبیّات غرب ، به مسائل ویژه ی زنان قلمروادبیّات داستانی بپردازد.

در یکی دو مقاله جنبه های تاریخی و نیز ستم نژادی و جنسیتی را برجسته می کند و در جایی دیگر ، پیوند تبعیض جنسیتی با موقعیّت طبقاتی نویسنده را مد نظر دارد . در بخش های دیگر نمونه هایی از نقد ادبی را فراهم می آوردکه از دیدگاه فمنیستی به برخی از معروف ترین و تأثیرگذارترین نوشته های زنان ، مانند بلندی های بادگیر و ربکا پرداخته اند . ویرجینیا وولف ، سیمون دوبوار ، آلیس واکر ، و مارگریت دوراس از جمله نویسندگانی هستند که آثارشان مورد بررسی قرارگرفته است . “

متن مذکور در معرّفی کتاب ” زن و ادبیّات ” ( سلسله پژوهش هایی نظری درباره ی مسائل زنان ) ، در پشت جلد کتاب درج شده است . چاپ نخست این کتاب  در زمستان ۱۳۸۲ ش، با گزینش و ترجمه ی : منیژه نجم عراقی ، مرسده صالح پور و نسترن موسوی ، در چهار صد و پنجاه صفحه ، از سوی نشر چشمه به علاقه مندان عرضه شده است .

برخی از عناوین کتاب ” زن و ادبیات ” عبارتند از : زن و ادبیّات داستانی ( ویرجینیا وولف ) ، در جست و جوی باغ های مادران مان ( آلیس واکر ) ، قهرمان قربانی شده و قربانی قهرمان ( زیگرید وایگل ) .

بخش سوم کتاب شامل پیوست ها می شود که دربرگیرنده ی : فرهنگ اصطلاحات و نام ها ، واژه نامه ی سه زبانه ، فهرست منابع و مآخذ و منبع شناسی زن و ادبیآت  می شود.

این کتاب با ترجمه ای روان و آراسته از نظر ویرایشی ، می تواند نیاز علاقمندان به این مباحث  را تأمین نماید .

دسته: معرّفی کتاب | نويسنده: admin



ارسال نظر غير فعال است.

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

انتشارات شهنا

انتشارات شهنا
1
No Image No Image