برگه‌ها

جولای 2024
ش ی د س چ پ ج
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
 
No Image
خوش آمديد!
صدای سوم / فاطمه محسن زاده پيوند ثابت

 

کتاب ” صدای سوم ” ، شامل داستان هایی از دوازده نویسنده ی نسل سوم آمریکا می شود که از سوی نامی آشنا برای اهالی ادبیّات و کتاب ، گردآوری و به شیوایی به فارسی ترجمه شده است : احمد اخوّت .

این کتاب درآمدی خواندنی ازپل آستردارد، با عنوان ” داستان ” و مقدّمه ای مفید وآموزنده با عنوان ” صدای سوم ” ، از مترجم اثر و ” داستان کوتاه امروز” ، از دونالد بارتلمی .

در صدای سوم دوازده نویسنده معرّفی شده اند : ان بیتی ، ریموند کارور،توبیاس ولف ، دونالد بارتلمی ،رابرت کوور ،مری رابینسون ، ادیت پرلمن ، بیسون براون ، پم اولمان ،امی همپل ،توماس بتیز ، لورسیگال .

یکی  از ویژگی های خوب صدای  سوم این است که نخست بیوگرافی هر نویسنده ارائه شده و سپس داستان یا داستان هایی از او درج شده است .تعداد داستان های ترجمه شده از این نویسندگان در کتاب متفاوت است ، یعنی ازکسانی ، چون : رابرت کوور ،جیسون براون ،توماس بیتزو لورسیگال یک داستان می خوانیم؛ از مری رابیسون وادیت پرلمن ، دو داستان؛ ان بیتی و توبیاس  ولف ، سه داستان ؛ از رونالد بارتلمی ، پنج داستان و… .

ویژگی دیگر این کتاب این است که مترجم در مورد برخی از داستان ها ، یادداشت هایی با عنوان نقد نوشته که پس از پایان داستان ، درج شده است ؛ به عنوان مثال در مورد داستان های : ” برف ” ، ” بگوبله ” ،” پل کله طیاره ای را گم می کند ” و… که به زعم مترجم نقدهایی هستند « به  اقتضا و ضرورتی که خود داستان ایجاد می کرده » و برای وضوح بیشترلایه های پنهانی داستان برای خواننده (شرق / گفت‌وگو با احمد اخوّت درباره ترجمه ادبیّات معاصر آمریکا) . تا چه در نظر مخاطب آید و مقبول افتد !

احمد اخوّت در مقدّمه ی کتاب می نویسد : « هدف من از گزینش و ترجمه ی داستان های صدای سوم ترسیم شمایی ازآن طیف داستان نویسان نسل سوم آمریکاست ( که معمولا با کسانی مانند ان بیتی و ریموند کارورآغاز می شود ) که به رغم تفاوت های ظاهری همه دارای ” یک صدا ” هستند ، صدایی سوم در تقابل با و متمایز از داستان نویسان گذشته ی این سرزمین که چیزهایی را از استادچخوف به یادمان می آورند . حتی از نویسندگانی مانند بارتلمی و کوور که صناعت و کارشان با بقیّه تفاوت دارد و معمولا این دو را نه چندان درست جزو داستان نویسان پسامدرن طبقه می کنند عمدا داستان هایی را برگزیدم که چندان سازی متفاوت با بقیه نزنند و از آن ها ” صدای چخوفی ” به گوش برسد ؛ آنچه به قول فرانک اوکانر( در توصیف داستان های چخوف ) با تنهایی ، روزهای بارانی ، پارک های خلوت و آدم های رانده شده ، عجین است … » .

صدای سوم از سوی نشر ماهی ، در پاییز ۱۳۸۹ ، در ۲۶۰ صفحه ، به چاپ رسیده است . کتابی با طرح جلدی گیرا ومتنی آراسته از نظر نکات ویرایشی که آغاز آن با این جمله از ” هنری جیمز ” مزیّن شده است : « برای نوشتن مجموعه ای از آن داستان های کوتاه درخشان ، همه ی عمر به عرق ریزی روح محکوم هستی » و درپشت جلد کتاب چنین می خوانیم :« پیرمی شویم ، امّا تغییر نمی کنیم . پیچیده تر می شویم ، امّا همچنان مانند خودهای دوران کودکی مان، مشتاق شنیدن قصّه ای بعد ِ قصّه ای هستیم .در مبحث کتاب ، شمارگان چندان مهم نیست ، زیرا تا وقتی فقط یک خواننده هم باقی ست ، باید امیدوار بود . هر داستان همکاری مشترکی ست میان نویسنده و خواننده ؛ تنها جایی در جهان که دو غریبه با صمیمیت ِ تمام به هم می رسند . » *
 
 
 
___________________________________
 

* این مطلب با عنوان :صدای سوم ( گزیده داستان های نویسندگان نسل سوم آمریکا )؛ قصّه های نسل نسوخته ، در ضمیمه روزنامه ی شرق (س ۵ ، ش ۱۱۸۲ ، بهمن ۱۳۸۹ ش ) ، ص ۲۳ منتشر شد .

 

 

دسته: معرّفی کتاب | نويسنده: admin


نظرات بینندگان:
mani گفته:

میز, مداد, صندلی
مجموعه داستان های کوتاه
http://miz-medad-sandali.blogspot.com/

سالار عبدی گفته:

سلام
کارگاه تخصصی نقد ادبی و موسیقی با چند روز تاخیر به روز شده است
در این نوبت می توانید نقد نیمایی مجموعه” کوروش آقامجیدی” را مطالعه کنید
هم چنین این کارگاه با غزلی با عنوان” آهو چشم!” هم در این پست از شما پذیرایی می کند
و دیگر این که ۵ رباعی هم در این نوبت در معرض چشم های شعر یاب عزیزان قرار داده شده است
کماکان این کارگاه آمادۀ معرفی و شناسایی شاعران جوان و کم تر شناخته شده تاز طرف شما عزیزان است تا با نقد و معرفی شان قدمی در این راه برداشته باشد

همین طور می توانید برای خرید مجموعه” نقد و تاملی بر شاعرانگی حسین منزوی” ، نام او عشق است آیا می شناسیدش!؟ که به صورت آکادمیک و مبسوط به قلم سالار عبدی ، شاعرانگی حسین منزوی را بررسیده است با شماره های ۰۹۳۸۰۲۳۰۰۲۹ و ۰۹۳۷۵۴۵۶۸۳۶ تماس بگیرید هزینه ارسال و پست رایگان است
موفق و شاد باشید

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

انتشارات شهنا

انتشارات شهنا
1
No Image No Image