برگه‌ها

آوریل 2024
ش ی د س چ پ ج
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
 
No Image
خوش آمديد!
رونمایی از سه اثر استاد مهدی آذر یزدی / فاطمه محسن زاده پيوند ثابت

رفته ای، امّا مانده ای و ماندگارشدی در ذهن و دل بچّه های خوب دیروز که با قصّه های خوبت قد کشیدند. می مانی در ذهن و دل بچّه های خوب امروز، زیرا نوشته هایت،هنوزچنان رودخانه ای زلال جاریست. دست و رویمان را که با زلال معرفت تومی شوییم، دلمان تازه می شود « بابای خوب قصّه ها »! تو نیستی ، امّا بازنشر کتاب های گرانبهایت راجشن گرفته ایم… نه! هستی مهربان!در جشنی همین حوالی چشم های بارانی مان !

__________________

سه اثر ارزشمند استاد مهدی آذر یزدی، شامل مجموعه شعر های: «مثنوی بچّه ی خوب»،«شعر قندوعسل» و مجموعه داستان «قصّه های ساده» به سفارش دبیر خانه ی دائمی بنیاد فرهنگی،هنری و پژوهشی استادمهدی آذر یزدی و توسط انتشارات اندیشمندان یزد، هر کدام با شمارگان هزار نسخه به چاپ رسید .این سه مجموعه، نخستین کتاب های استاد هستند که پس از درگذشت وی، منتشر و در تاریخ ۱۹خرداد ۱۳۸۹،در مراسمی با حضور : حجّت الاسلام والمسلمین محمدی، قائم مقام وزیرورئیس مرکز ترویج و توسعه ی فعّالیّت های قرآنی وزارت ارشاد؛ جناب آقای عظیمی ، معاون حقوقی و پارلمانی ؛جناب آقای فداکار، معاون اداری ـ مالی وزارت ارشاد ؛ مهندس فلاح زاده ، استاندار یزد؛ جناب آقای محمود عالیشوندی، مدیر کلّ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، مدیران کلّ فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشورو جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان در محل هتل باغ مشیر الممالک رو نمایی شد.

« مجموعه شعر قندوعسل »یا حکایت پشه و زنبور عسل و گاو کتابی است که در تقدیم نامه اش چنین می خوانیم:« تقدیم به استاد “ابولقاسم رضایت” که ندیده ایم و نمی شناسمش، امّا دفتری ازاشعارش را به نام دستورخوانده ام و به به از دستور » .
این کتاب با دیباچه ی «خود گویی بعد از چهل سال » به قلم استاد آذر یزدی، منتشر شده است. این دیباچه در تاریخ ۱فروردین ۱۳۸۵ نگاشته شده که در بخشی از آن می خوانیم: «شعر قند و عسل که به سال ۱۳۴۵ در چهل و پنج سالگی من ساخته شد، اینک به چهل سالگی رسیده، حالا من پیر و شکسته شده ام و این حکایت همچنان تازه، بلکه از لحاظی تازه تر است، زیرا که مضمون آن ((قضاوت گاوی )) است و پس از این مدّت شاهد ها ومثال های بیشتری برای آن مشاهده شده ومی شود… » .
این کتاب در ۸۳ صفحه عرضه شده است . در قسمت پیوست ها در بخشی از نامه ی زیبای سیّد محمّد علی جمال زاده می خوانیم:« …رفته رفته به جاهای شیرین رسیدم و به خود گفتم:عجبا !چنین سخن سرایی در میان ما بوده است و تو نمی دانسته ای؟ طولی نکشید که مزه ی قند وعسل در وجودم پیچید واز ذوق و شوق سرشار، هر کار دیگری فراموش گردید وسر تا پا هوش، مشغول خواندن و لذت بردن گردیدم و کار به جایی کشید که به خودم گفتم: فلانی! گاهی به رسم شکوه از روز گار می گفتی : ” این همه درد نهان هست و مجال آه نیست . ” و اینک این مردیزدی ، جواب یکی از دردهای نهان را داده است … » .
مجموعه شعر«مثنوی بچّه ی خوب» با «نگاهی دیگر به مثنوی بچّه ی خوب» از استاد آذر یزدی، به تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۸۴ آراسته شده است: «این اثر منظوم ۳۳ سال پیش در ۱۳۵۱ به مناسبتی که مشمول مرور زمان شده با اخلاص ساخته شد…».
این کتاب شامل ۱۰۲ صفحه می شود که در صفحات سیزده تا بیست و پنج، آذر یزدی را از زبان آذر یزدی می خوانیم؛ خلاصه ی مقاله ای که در سال ۱۳۷۰ در سوره ی نوجوان به چاپ رسیده است.
درآغاز فصل اوّل کتاب با عنوان «بچّه ی خوب کیست؟خوبی چیست؟» آمده است:

” خوبی ای دوست کار سنجیده است / یا خود اندازه ای پسندیده است
عقل و ایمان و علم، اسبانند / که بسنجند و نیک دریابند
«عقل»گوید که هر چه زان خجلی / مکن آن کار را و تازه دلی
باز، «ایمان»به خیر راهبر است / راه دین شیوه ای خجسته تر است ”
کتاب «مثنوی بچّه ی خوب» در شش فصل تدوین و به علاقمندان عرضه شده است. در این اثر نیز،مانند مجموعه شعر «قند و عسل» نوشتاری از آقای حسین مسرّت با عنوان «استاد مهدی آذر یزدی، آشنای همه» می خوانیم.
امّا مجموعه داستان «قصّه های ساده» شامل پنج حکایت شیرین و خواندنی است از پدر خوب «قصه های خوب برای بچه های خوب» که با دیباچه ای از استاد و در ۱۳۸ صفحه منتشر شده است. از ویژگی های برجسته ی چاپ اخیر (چاپ چهارم) این سه اثر ماندگار استاد مهدی آذر یزدی؛ طرح جلد زیبا و مناسب با فضای آثار ذکر شده است که اثر هنرمند جوان و توانمند استان دارالعباده و دارالعلم یزد ،«سعید طامهری زاده» است که قطعا در آینده بیشترازاو و خلّا قیّت هایش خواهیم دید و شنید .

دسته: معرّفی کتاب | نويسنده: admin


نظرات بینندگان:
Sammy Kyle گفته:

Nice article.

فرناز گفته:

عالییییییییییییی بود واقعا

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

انتشارات شهنا

انتشارات شهنا
1
No Image No Image