برگه‌ها

مارس 2024
ش ی د س چ پ ج
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
 
No Image
خوش آمديد!
نیجریه تحلیل رفته از جنگ‎های داخلی/ علیرضا قدیری پيوند ثابت

نیجریه کشوری است که از لحاظ شاخص توسعه بشری، در میان ۱۶۰ کشور جهان در رتبه ۱۲۹ قرار دارد.کشوری که یکی از بزرگترین کشورهای افریقا به حساب می‎آید و از لحاظ جمعیت نیز پر جمعیت‎ترین آنهاست و از لحاظ قومی نیز متنوع ترین این کشورها به شمار می‎رود. تنوعات قومی و نژادی به معنای واقعی آن در این کشور وجود دارد؛ چرا که در این کشور بالغ بر ۲۵۰ گروه قومی تمرکز یافته‎اند.

از جمله مهمترین و بزرگترین تنوعات قومی کشور نیجریه می توان به سه قومYoruba  ، Ibo و  HausaِFulaniدر شمال کشور اشاره نمود.

لازم به ذکر است که اقوام : Yoruba ،Ibo  ، HausaِFulani  ،Kahuri  ،Tiv  ،Edo  ، Nupe  ، Ibibio و  Ijawتقریباً ۸۰ درصد از جمعیت کل این کشور هستند و از لحاظ مذهبی نیز۵۰ درصد این کشور مسلمان ۳۵ درصد مسیحی و باقی آن راanimimstsها (روح گرایان) تشکیل می دهند.

نیجریه در سال ۱۹۶۰ استقلال خود را اعلام کرد، اما هفت سال بعد دچار جنگی شد که نیجریه را در تاریخ جهان ثبت نمود.در روز ۲۶ مه سال ۱۹۶۷ میلادی مجلس مشورتی ایالت شرقی نیجریه جدایی بیافرا را از کشور نیجریه تصویب می‎کند، این مصوبه مانند آخرین میخی بود که به تابوت آشتی ملی کوبیده شد و جنگ داخلی نیجریه آغاز گشت که در جریان و حتی پس از خاتمه آن بین یک تا سه میلیون نیجریه ای اغلب به دلیل گرسنگی جان خود را از دست دادند.

در ژوییه سال ۱۹۶۶ میلادی ژنرال مسیحی یعقوب گاوون با حمایت نظامیان مسلمان دست به یک کودتای نظامی می‎زند ویک دولت فدرال نظامی را مستقر می‎کند. فرماندار نظامی ایالت شرقی محل سکونت قوم ایبو که آنها نیز مسیحی بودند به نام ژنرال چوکووامکا اودومگوو اوجوکوو مشروعیت حکومت یعقوب گاوون را به رسمیت نمی‎شناسد و از این جا روز شمار جنگ آغاز می‎شود.

ریشه اصلی این جنگ مرگبار نفت بود.ایالت شرقی و سرزمین بیافرا دارای ذخایر غنی نفت بود که در سال ۱۹۵۵ میلادی توسط شرکت های انگلیسی شل و بریتیش پترولیوم کشف شده بودند.پس از اینکه یعقوب گاوون به قدرت رسید، اوجوکوو اعلام می‎کند درآمدهای نفتی منطقه توسط فرمانداری بیافرا مسدود می‎شود تا برای انتقال و اسکان ایبوهایی که ساکن شمال بودند و از سرکوب فرار کرده و آواره شده بودند،برسد.

سه روز پس از اینکه مجلس مشورتی ایالت شرقی نیجریه تجزیه بیافرااز نیجریه را تصویب می‎کند ؛ اوجوکوو استقلال جمهوری بیافرا که نام آن برگرفته از خلیج بیافرا بود را اعلام می‎کند.

واکنش دولت فدرال نظامی فوری بود.لاگوس وضعیت فوق العادهاعلام کرده و نیروهای ارتش را به بیافرا اعزام می‎کند و درگیری بزودی به یک جنگ تمام عیار داخلی مبدل می‎شودکه در شدیدترین مراحل آن بیش از ۲۵۰ هزار سرباز دولت فدرال با جدایی طلبان بیافرایی می‎جنگیدند.در ابتدا، بیافرا به خوبی مقاومت می‎کند.

نیروهای دولت فدرال سرزمین بیافرا را محاصره کرده و از ورود هرگونه مواد غذایی و کمک بشردوستانه به منطقه درگیری جلوگیری می‎کنند.

ایبوهای ساکن بیافرا که در معرض قحطی قرار داشتند ،تسلیم نمی‎شوند، اما قحطی و گرسنگی موجب مرگ صدها نفردر روز می‎شود و این تعداد هر روز افزایش می یابد.

سرانجام بیافرا به زانو در می‎آید و از سازمان ملل می‎خواهد در مورد شرایط یک آتش‎بس برای تدارک توافق های صلح میانجی‎گری کند.اما دولت فدرال قاطعانه پاسخ منفی داده و اعلام می‎کند جدایی طلبان بیافرا باید بدون قید و شرط تسلیم شده و استقلال بیافرا منتفی شود.

در پی یک حمله سنگین نیروهای فدرال به نیروهای دفاعی تحلیل رفته، جدایی طلبان بیافرا، اوجوکوو رهبر جدایی طلبانبه ساحل عاج فرار می کند.

سرانجام پس از ۳۳ ماه جنگ برادرکشی که منجر به مرگ بین یک تا سه میلیون نفر می‎شود که بخش اعظم قربانیان آن به دلیل گرسنگی بود، جــنگ بیافرا خاتمه می‎یابد.

جنگ بیافرا یکی از جنگ های داخلی بی‎رحمانه‎ای است که همواره در یاد انسان باقی می‎ماند.

آخرین ناآرامی از انتخابات سابق نیجریه گزارش شده است که دو رقیب انتخاباتی یعنیگودلاک جاناتان از حزب مسیحی نیجریه با محمد بوهاری نامزد مسلمان شمال نیجریه و جنرال سابق ارتش در آن به رقابت انتخاباتی پرداختند و پس از پیروزی جاناتان ناآرامی ها در این کشور قوت گرفت و گودلاگ جاناتان در سخنرانی بعد از انتخابش ناآرامی‎های سال ۱۹۶۷ را یادآور شده بود و خطاب به مردمش گفته بود: «هنوز کشور ما تحت تاثیر این جنگ قرار دارد.»

اما به طور کلی همه آفریقا جنگ‎ها و ناآرامی نیست. چیز دیگری که آفریقا را در سطح جهان معرفی می‎کند هنرهای سنتی و دستی این کشورهاست و نیـــجریه به عنوان کشوری که دارای تنوع زیادی قومی و فرهنگی است از گنجینه‎های مهم هنر سنتی افریقا قلمداد می‎شود. هرچند در دوران جدید ادیان اسلام و مسیــــحیت، ایده‎هـای‎نو و جهان‎بینی جدیدی را با خود به آفریقا آورده‎اند ، اما هنوز بسیاری از اعتقادات کهن در آفریقا و بومیانش قرار دارد و هنوز پـــــیروان ادیانی چون اسلام و مسیحیت تحت تاثیر اساطیر و جهان‎نگری مذاهب بومی قرار دارند.

همیشه نوع اشیاء ساخته شده در افریقا(صورتک)و موضوعات ارائه شده (ارواح نیاکان) دارای ارتباط تنگاتنگی با هم هستند و آنچه که در هنر آفریقا پا برجاست، سبک آن یعنی مجموعه‎ای از اشکال و ارتباط بین این اشکال است که بخشی از خصوصیات یک فرهنگ را نشان می‎دهد. مثلا برخی از صورتک‎ها در جشن ها استفاده می‎شوند مانند صورتکی به نام “‍ژله ده”مربوط به قوم یوروبای نیجریه که بیانگر چهره زنی با  چشمانی آبی رنگ که دستمالی قرمز رنگ به سر دارد و در باور بومیان حرکات”‍ژله ده” هیجانات اشخاص را کم می‎کند و سبب می‎شود که آنان خود را با تضادها هماهنگ و منطبق سازند. صورت دیگری در بین قوم یوروبا وجو دارد که در پشت آن خرگوشی وجود دارد. در این صورتک خرگوش نماد انسانی عادی است که با زیرکی مشکلات را پشت سر می‎گذارد. به طورکلی هرچند صورتک‎های آفریقایی مورد استفاده در آداب و رسوم و جشنها، هرچند نمایش‎گر چهره خاصی هستند، اما نماینده روحانیتی می‎شوند که به بیان صفات روح صورتک می‎پردازد.

دسته: مقاله | نويسنده: admin



ارسال نظر غير فعال است.

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

انتشارات شهنا

انتشارات شهنا
1
No Image No Image