برگه‌ها

آوریل 2024
ش ی د س چ پ ج
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
 
No Image
خوش آمديد!
جامعه شناسی پست مدرنیسم(شاپوربهیان)/فاطمه محسن زاده پيوند ثابت

پست مدرنیسم چه معنایی دارد و چرا بحث درباره ی آن برای درک زندگی اجتماعی امروز ضروری است ؟
این کتاب معتبر و روشنگر، اولین بررسی تفصیلی جامعه شناختی پست مدرنیسم به شمار می رود . اسکات لش تفاوت های مدرنیسم و پست مدرنیسم را بررسی و زمینه های تاریخی و اجتماعی تکوین آن ها را توصیف می کند و دلایل اهمیت پست مدرنیسم را به روشنی شرح می دهد . این کتاب راهنمای سودمند برای آشنایی خواننده با یکی از مفاهیم اساسی روزگار مدرن است .
« جامعه شناسی پست مدرنیسم » ، نوشته ی اسکات لش ، و با ترجمه ی شاپور بهیان ، در ۱۳۸۳ ش ، از سوی انتشارات ققنوس ، منتشر گردید . همچنین در ۱۳۸۵ ش تجدید چاپ شد .
شاپور بهیان در یادداشتش بر این کتاب
می نویسد : « … لش تمایزی می گذارد بین مدرنیسم و پست مدرنیسم یه لحاظ تفکیک و تفکیک زدایی ، به این معنی که در مدرنیسم بین حوزه های مختلف جامعه تفکیک رخ می دهد و حوزه های اخلاقی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی ، از هم جدا می شوند و به استقلال می رسند . سپس در پست مدرنیسم این حوزه ها دوباره درهم می شوند و به قول بودریار ، در هم فرو می ریزند و تفکیک زدایی می شوند . این امر از جنبه ی کنش سیاسی واجد اهمیّت است ، از آن رو که هم دارای دلالت های پسروانه است و هم واجد دلالت های پیشروانه . لش در اینجا بین دو نوع پست مدرنیسم تمایز می گذارد ، نوعی از پست مدرنیسم هست که به سلسله مراتب ، ثبات و هویّت یابی مجدّد بورژوازی راه می برد و نوع دیگر که لش آن را مرز شکن می نامد ، بر تفاوت و مدارا و تساهل و به جای آوردن دیگری مبتنی است . لش به جریان چپ توصیه می کند که به این نوع دوم توجه بیشتری کنند و پست مدرنیسم را سراسر نادیده نگیرند .او ضمنا بین ” تفاوت ” و ” تمایز” فرق می گذارد . ” تفاوت ” ناظر به تأیید گوناگونی های موجود در عرصه ی فکر و اجتماع است ، بدون قائل شدن به رده و سلسله مراتب و ” تمایز ” ناظر است به تأیید سلسله مراتب ، برتری خود بر دیگری ، ثبات و چیزهایی از این قبیل … » ( صص ۷ـ ۸ ) .
این کتاب درسه بخش : پست مدرنیسم و نظریه ی اجتماعی ، فرهنگ پست مدرنیستی و مدرنیسم و پست مدرنیسم : همبستگی های اجتماعی تالیف و ترجمه شده است .

دسته: ترجمه, معرّفی کتاب | نويسنده: admin



ارسال نظر غير فعال است.

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

انتشارات شهنا

انتشارات شهنا
1
No Image No Image