برگه‌ها

آوریل 2024
ش ی د س چ پ ج
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
 
No Image
خوش آمديد!
گفتگو با طیّبه گوهری / حمیدرضا اکبری شروه پيوند ثابت

 

 طیّبه گوهری

نویسنده ی مجموعه داستان  ” وحالا عصر است “

_____________

 داستان نویسی را از کی شروع کردید وتحصیلات شما درچه زمینه ای است ؟

ـ اولین دوره ی داستان نویسی را در خانه ی فرهنگ شیراز، زیر نظر شهریار مندنی پور، گذراندم و اولین داستانی که از من چاپ شد« داستان وحالا عصر است »بود؛مجلّه “عصر پنج شنبه “…سال ۷۹ .

کارشناسی ادبیّات فارسی دارم.

 

مجموعه ی « وحالا عصر است » حاصل چند سال کار شمااست؟

ـ داستان های مجموعه، گزیده ای هستند از کارهایی که از سال ۷۹ تا  اسفند۸۶ نوشته ام.

 

کتاب را که می خواندم دربیشترداستان ها، نوعی اضمحلال وفروپاشی در روابط انسانی به چشم می خورد. فکر می کنید اتمسفر حاکم بر داستان های شما از کجا ناشی می شود؟

ـ هیچ نویسنده ای در خلأ نمی نویسد.شرایط اجتماعی دو دهه ی اخیر، بحران هویّت ورویارویی سنّت ومدرنیته جزیی از دغدغه های من بوده وهست وتعجّبی ندارد که در داستان های من نمود پیدا کرده باشد.سارتر در جایی می گوید:” اگر آنچه نشان می دهم درشما تولید وحشت می کند، برای این نیست که بگویم جهان این گونه است؛ برای آن است که از چنین جهانی بپرهیزید .”

 

 

 

شما توجّه ویژه ای به زبان ونثر در داستان هایتان دارید. فکر می کنید این دغدغه چقدر بر روی ساختارداستان ها تأثیر گذاشته است؟

ـ زبان، نثر،فرم وتمام اهرم های پیش برنده ی داستانی برای من وسیله اند،ابزاری هستند تا قصّه را به بهترین شکل ممکن روایت کنم.نثر وزبان به مثابه ی جاده ای ست که ماشین داستانی  در آن پیش می رود. طبیعتا هر چه این جادّه وسیع تر وایمن تر باشد؛ در پیش برد داستان وبه سلامت رسیدن آن به خطّ پایان مؤثرتراست.

 

موقع نوشتن چقدر به مخاطب خود می اندیشید؟

ـ درهر داستان نبضی می تپد که نقطه ی اشتراکی است بین نویسنده وخواننده؛ نویسنده ای که همه سعی اش رابرای بهتر اجرا کردن اثر کرده وخواننده ای که همه تمرکزش را برای بهتر خواندن داستان گذاشته است.لحظه ی نابی  که منتهی می شود به نوعی کشف یا باز تعریف ازیک رابطه ی انسانی وبیشترین لذّت خواندن ونوشتن برای من در همین لحظه خلاصه می شود.لحظه ای که داستان نویس از منظرخود به جهان وروابط انسانی نگاه می کند.

 

 به نظر شما مهم ترین ویژگی یک منتقد چیست؟

ـ در یک نگاه کلی وایده آل نویسنده باید چند گام از خواننده اش جلوتر باشد ومنتقد چند گام از نویسنده،یعنی اشراف بیشتری بر متن داشته باشد،البتّه این شرایط ایده آل است وامیدوارم به آن برسیم.

 

کتاب جدیدی در راه دارید؟

ـ مجموعه داستان دوم من شامل دوازده داستان کوتاه است .داستان ها محصول سه سال گذشته اند وبه زودی به ناشر خواهم سپرد.

 

دسته: مصاحبه | نويسنده: admin


نظرات بینندگان:
زهره ابوقداره گفته:

خسته نباشید.حمایت سایت شما از نویسندگان باعث دلگرمی وافتخار است.به نوبه خود سپاسگزارم.

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

انتشارات شهنا

انتشارات شهنا
1
No Image No Image